« Spargi un cont de email si intri la zdupReforma expertizelor judiciare - Propuneri noi care bat pasul pe loc »

Pret corect sau pret inselator în comertul electronic

27/07/10

Pret corect sau pret inselator în comertul electronic

Una din problemele destul de des întalnite pe anumite site-uri de comerţ electronic este afişarea corectă a preţului pe care trebuie să-l plăteasca un cumpărător pentru bunul său. Se pare ca este o problema intalnita destul de des, daca vedem ca si Comisia Europeana s-a interesat de acest domeniu, mai ales pentru pagini web ale zborurilor low-cost care au abuzat de tot felul de astfel de tehnici. Dar şi ultima„razie” a Autorităţii Naţionale de Protecţie a Consumatorului (ANPC) a mentionat acest aspect ca unul care a fost incălcat de magazinele online.

Cât trebuie sa fie preţul ?

În mod evident, nimeni nu va poate impune ce preţ să puneţi la un anume produs. Este decizia voastră, bazat pe propriu business plan. Există doar citeva reguli minimale. Unul este stabilit de Codul civil care spune ca preţul trebuie sa fie determinat sau determinabil. Adica nu poate fi stabilit ulterior de către vânzător, pentru ca a atunci nu mai e vinzare, ci joc de noroc. Logic, nu ?

Apoi preţul trebuie să fie unul corect şi nu un preţ de dumping. De obicei preţul de dumping este cunoscut ca un preţ de ruinare, sau un preţ sub costurile de producţie care are scopul de a-şi scoate competitorii de pe piaţă. În practică, mai poate se însemne si preţul excesiv pe care o companie, beneficiind e poziţia de pe piaţă , îl poate impune. Aceste chestiuni sunt reglementate de Legea concurenţei 21/1996.

Eroarea de preţ sau preţul derizoriu

Una din problemele practice ale magazinelor online, este ca preţurile nu sunt puse uneori manual, ci deseori sunt importate în mod automat din alte baze de date sau realizate de la nişte preţuri fixe de achiziţie, pe baza unor calcule mai mult sau mai puţin complicate. De aceea posibilitatea unei erori de preţ este mult mai mare decât în cazul comerţului clasic (brick and mortar). Nu rareori vezi un cumparator nemulţumit că preţul la care a văzut si comandat un anumit produs pe site nu mai este cel la care se va realiza tranzacţia.

Am mai explicat pe blogul propriu regulile aplicabile unei astfel de situaţii. De principiu magazinul va fi responsabil pentru acea greşală şi va trebuie sa livreze produsul la preţul la care cumpărătorul a confirmat comanda. Important este de înţeles că o astfel de obligaţie este legată nu de vreo dispoziţie expresă de protecţie a consumatorului, deci este validă atât în cazul unei persoane fizice, cât şi a uneia juridice.

Există însă şi o excepţie – şi anume preţul derizoriu, cel pe care şi un cumpărător neavizat ar trebuie să-l recunoască ca fiind o eroare. Sa fim serioşi – nu poţi cumpăra un automobil nou la 1000 de RON şi nici ultimul laptop apărut de piaţă la 100 de RON.

Sau cum explicasem:
„Din punctul meu de vedere, un pret mic poate insemna si 50% sau mai putin din alt pret care il afiseaza alt magazin. Poate fi vorba de o oferta, de o lichidare de stoc, de un produs care trebuie sa fie vindut ca apare unul nou, etc.
In conditiile in care pretul afisat este de 10% sau mai mic decit un pret normal al acelui produs este clar un pret derizoriu, iar clientul nu poate beneficia de aceasta eroare, pretul fiind neserios, iar contractul de vinzare-cumparare nul.”

Informarea corectă asupra preţului

Dar problema preţului la unii comercianţi este mai degraba prin omisiunea informarii corecte asupra preţului total pe care un cumpărător trebuie sa-l plătească.
Argumentul juridic al obligaţiilor legate de prezentarea corectă a preţului este atât în Legea comerţului electronic 365/2002, care zice

Art 5 Furnizorul de servicii (adică magazinul - n.n) are obligatia de a pune la dispozitie destinatarilor si autoritătilor publice mijloace care să permită accesul facil, direct, permanent si gratuit cel putin la următoarele informatii:
(…)
h) tarifele aferente serviciilor oferite, care trebuie indicate cu respectarea normelor privind comercializarea produselor si serviciilor de piată, cu precizarea scutirii, includerii sau neincluderii taxei pe valoarea adăugată, precum si a cuantumului acesteia;
i) includerea sau neincluderea în pret a cheltuielilor de livrare, precum si valoarea acestora, dacă este cazul;

Mai mult legea din domeniul protecţiei consumatorilor în cazul contractelor la distanţă (OG 130/2000)
Art. 3. - (1) Inainte de incheierea contractului la distanta comerciantul trebuie sa informeze consumatorul in timp util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente:
c)pretul bunurilor sau tarifele serviciilor, cu toate taxele incluse;
d) cheltuielile de livrare, daca este cazul;
e) modalitatile de plata, de livrare sau de prestare;


Preţul înşelător

Dincolo de textul legii, interpretarea legii este cea care ne poate ajuta în practică. În lipsa unei interpretări oficiale sau unui ghid din partea ANPC, nu putem decât să facem o interpretare bazată pe experienta.
Un ajutor deosebit îl am de la „funcţia” de jurat în cadrul Galelor Premiilor E-commerce (apropo s-a deschis sezonul pentru Galele 2010) care m-au obligat să văd zeci de site-uri de e-commerce şi să pot să îmi fac o părere asupra cazurilor practice. Astfel vă pot recomanda ca pe pagina principală a produsului sa apara cel putin:

  • pretul integral
  • daca contine tva sau nu
  • timbrul verde
  • daca include pretul de livrare sau nu (si in acest ultim caz, unde se afla informatia referitoare la cheltuielile de livare)
  • orice alta taxa suplimentara care va este inclusa in pretul platit in cele din urma (de ex. taxa pentru procesare cu cardul, taxa locala pentru servicii hoteliere, etc.

În orice caz, părarea mea personală este că majoritatea erorilor in aceasta chestiune sunt mai degraba legate de o lipsa de cunostinte a comerciantului si nu a dorintei de a induce cumparatorul in eroare.

14 comments

User ratings
5 star:
 
(5)
4 star:
 
(1)
3 star:
 
(0)
2 star:
 
(0)
1 star:
 
(0)
6 ratings
Average user rating:
4.8 stars
(4.8)
Comment from: Liviu Taloi [Visitor]
5 stars

Cum comentezi Art 5, i) “includerea sau neincluderea în pret a cheltuielilor de livrare, precum si valoarea acestora, dacă este cazul” - trebuie sau nu sa punem pe pagina de produs costurile de livrare??

27/07/10 @ 12:05
Comment from: [Member]

Da, eu zic ca trebuie introduse pe pagina de produs aceasta informatie.

Pe de alta parte costul de livrare poate sa fluctueze destul de mult in functie de multe criterii (kg, locatie, pret total, etc.) si atunci e logic sa existe doar o nota (de ex. plus cheltuielile de livrare) cu un link catre zona in care poti afla aceste informatii.

27/07/10 @ 12:14
Comment from: Catalin [Visitor]  

Eu am avut o experienta foarte neplacuta cu un furnizor care mi-a interzis sa pun pretul pe site la produsele care le revand de la ei, si chiar mau amenintat ca imi reziliaza contractul si ca ma da in judecata ca eu am indraznit sa fac public acel pret, pretul nu era de dumping, continea un ados intre 20 si 45% imi spunea el ca clientul trebuie sa stie pretul doar cand suna sau dupa ce realizeaza comanda.
Si ca a primit reclamatii de la alti clienti care nu puteau pune astfel ce adaos doreau ei.
Ce credeti ca ar trebui sa fac?

27/07/10 @ 12:42
Comment from: [Member]

Catalin, bine ca te lasa sa pui numele produselor. :-) Sau poate trebuia ca un client sa comanda un produs care nu stie ce face… (?!?)

Faci ce doresti… Dar daca nu ai pretul pe site, e imposibil sa ai un contract valid cu orice client, pentru ca il lipseste unul din elementele obligatorii.

27/07/10 @ 12:58
Comment from: Crystian Matei [Visitor]
5 stars

Pretul de livrare poate fi calculat pe baza algoritmilor furnizati de posta romana sau de catre curieri.
E normal sa nu poti cantari toate produsele, dar se poate lua in calcul o greutate aproximativa care chiar daca este gresita se regleaza la mai multe pachete.

27/07/10 @ 13:16
Comment from: francesca [Visitor]
5 stars

interesant este cand te duci la o agentie de turism: pe site ai un pret, la care, spun ei, se adauga: taxe de aeroport, taxa de statiune etc, o groaza de taxe nementionate pe siteul lor, si fara link, ca sa le afli usor. iar la sfarsit, creste pretul vacantei cu 50%. si sa nu te simti pacalit?! (n-am patit-o eu, dar stiu cazuri). este neseriozitate sau o tehnica de vanzare ?! pretul de pe site ar trebui sa fie cu titlu de contract, nu?

28/07/10 @ 10:19
Comment from: francesca [Visitor]

vrem cont si pe facebook, ca sa putem da share unor articole…:D

28/07/10 @ 10:30
Comment from: bedexe [Visitor]  

“problemele practice ale magazinelor online, este [..] posibilitatea unei erori de preţ este mult mai mare decât în cazul comerţului clasic “

Gresita abordare - d-asta folosim calculatoare .. ca sa marim numarul de erori ?

Pretul afisat trebuie sa fie pretul de tranzactie, chiar daca unii isi pun scuza pe sit: pretul poate fi eronat. Pai atunci ce intelegere/contract mai facem??

28/07/10 @ 10:57
Comment from: VH [Visitor]  
4 stars

Mi se pare normal sa:
1. Vinzi la pretul afisat. Exceptand potentiale erori umane care fac pretul mult diferit de cel corect.
2. Ai o modalitate de a afisa pretul transportului. In magazinul meu, asta se poate face din cosul de cumparaturi pentru ca tine cont de greutatea tuturor produselor.
3. Inainte de validarea finala a comenzii, clientului sa-i fie foarte clar cat are de platit in total. Recomandat este si defalcarea pe categorii gen: taxe, transport, etc.

@Catalin: sper ca ai glumit. Cum adica sa vada pretul dupa ce a dat comanda?! Ai avut vreodata o singura comanda pentru asa ceva? Eu ma indoiesc, mai ales daca sunt produse.
Pot sa inteleg la servicii, gen executie de site-uri web, sau design, sau traduceri autorizate. Acolo nu poti pune pretul pentru ca poate varia f mult in functie de ce vrea clientul, dar la produse mi se pare exclus.

28/07/10 @ 12:13
Comment from: [Member]

@francesca - daca comanda se face online, da pretul de pe site se poate considera ca face parte din contract. Daca comanda nu se face online e mai discutabil…
Btw, Sorry - nu folosesc Facebook - citeste sectiunea de Viata Privata sa intelegi de ce :-)

@bedexe - oh, da - chiar de aia folosim calculatoare - sa importam automat 10 000 de preturi in 5 secunde. Am explicat ce inseamna pret eronat si in ce conditii este magazinul de vina.

@VH - corect punctul C - posibilitatea de a revedea pretul total inainte de a plasa comanda.


28/07/10 @ 17:21
Comment from: eugen [Visitor]
5 stars

Legea, cel putin asta romaneasca, este foarte interpretabila, si acelasi paragraf de lege poate da dreptate si magazinului, si clientului. Depinde de unde privesti. Dar, de aici pana la a obliga magazinul sa iti vanda un laptop la 100 de lei, pentru ca asa era pe site e cale lunga si este o mare tampenie… Trebuie sa fii cel putin retard ca sa crezi ca ala e pretul corect. Dar nici mort nu ai suna la magazin sa verifici pretul… A, daca e un mare banner, pe care scrie: “laptop la 100 lei - comanda acum", etc.. da, ok, este o promotie, lichidare stoc, merge… Altfel, imi cam pare ca stimabilul client isi da seama ca e o greseala, dar totusi comanda produsul si are si pretentie sa ii fie livrat… ceva de genul: “i-am prins pe picior gresit pe fraieri, sa imi livreze la pretul asta!” - cum zicea ala din problema recenta cu cel.ro: “am comandat mai multe, si pentru prieteni” - sa jure ala pe biblie ca nu si-a dat seama ca e un pret gresit - si totusi a vrut sa dea comanda si sa faca scandal! I-as da cartonas rosu pentru simulare!

09/09/10 @ 16:09
Comment from: Alex [Visitor]  

Din greseala cel care se ocupa de site, mi-a pus un produs cu 0 LEI un client la comandat si a inregistrat toate convorbirile online.Ma ameninta ca o sa se duca la OPC daca nu-i livrez produsul.

19/07/11 @ 10:36
Comment from: [Member]

Poate sa mearga.
E o prostie ce cere.

22/07/11 @ 13:10
Comment from: vaperz [Visitor]
5 stars

In Romania nu prea sunt inselatorii online, cel putin nu ca in restul tarilor din Uniunea Europeana. Hackerii romani isi fac treburile in SUA :)

26/05/15 @ 12:31


Form is loading...

Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

  XML Feeds

Search

June 2018
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Multumesc

V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
De azi va permit sa imi lasati un multumesc
blog soft