« Si totusi - care e autoritatea pentru date personale ?Cind pozele de pe hi5 iti ajung in presa »

La mulţi ani, Spam ?

14/07/08

  12:45:05, by Bogdan, 1304 words  
Categories: Articole / Studii / Rapoarte, Spam

La mulţi ani, Spam ?

Articol publicat in revista Marketwatch - numarul 106 - iunie 2008

1. E-mail

Poşta electronică reprezintă cea mai importantă pentru cei care folosesc Internetul. A-ţi face o adresă de e-mail cu un spaţiu de cel puţin 1 GB este la fel de simplu ca a traversa strada. Şi mai puţin periculos. Conform unui studiu Radicati Grup se trimit peste 210 miliarde de mesaje zilnic.De altfel începem să asistăm şi la reacţii adverse: nu mai vrem e-mail. Cel puţin nu vineri. Aşa s-a hotărât un grup de angajaţi ai Intel care au decis că vineri nu răspund la emailuri, ci preferă întâlnirile directe sau discuţiile la telefon. Pentru un mai bun schimb de idei.
Şi totuşi e-mail-ul e încă în top. E în laptop. E în desktop. E în fiecare zi în faţa noastră. Şi e evident că devine interesant şi pentru business care vrea să-l exploateze. Şi aşa ajungem la capitolul 2.

2. E-mail Marketing

Există firme specializate, şi în România, care învaţă companiile cum să folosească e-mail-ul, newsletterele pentru a-şi promova imaginea şi produsele, pentru a-şi informa clienţii sau partenerii. Dar în acelaşi timp a nu îi deranja pe ceilalţi cu prea multe mesaje inutile sau care nu le vor. Cuvintul cheie folosit de aceste companii, pentru a face diferenţa faţă de mesajele nesolicitate care au împânzit netul este “permission marketing” - marketing bazat pe permisiune. Adică îţi cer voie înainte să îţi trimit un mesaj publicitar. Dacă nu vrei, înseamnă că nu te interesează mesajul – nu are rost să-mi bat capul cu tine. Sunt băieţi care fac bani buni din afacerea asta. Bravo lor! Îi găsiţi pe net.
În acelaşi timp există şi alte firme specializate sau firme cu “specialişti” in house care înţeleg repede că e relativ simplu, rapid şi ieftin să iei câteva milioane de adrese de email, să le trimiţi mesajul tău în speranţa (de cele mai multe ori deloc deşartă) ca să-ţi cumpere produsul sau ca să-ţi promovezi imaginea. Sau pur şi simplu pentru că e o metodă de promovare facilă. Asta fără ca cineva să-ţi ceară acordul. Şi aşa ajungem la capitolul 3.

3. Spam

Spam e o şuncă. Chiar vorbesc serios, intraţi pe spam.com daca nu mă credeţi.
Spam nu este un acronim. Se zice că a intrat în folclorul universal ca ceva care te deranjează odată cu un scheci Monty Python din 1970 în care termenul Spam este folosit obsesiv in întregul show de 30 de minute: Spam, spam, spam – what a wonderful spam!
Spam are 30 de ani. Primul mesaj electronic considerat ca spam a fost trimis pe 2 Mai 1978 de o companie Digital Equipment în reţeaua numită pe atunci Arpanet. Evident, mesajul a fost primit cu enorma enervare de majoritatea destinatarilor care foloseau reţeaua exclusiv in scopuri academice sau militare.

Astăzi, acelaşi studiu menţionat mai sus spune că 78% din cele 210 miliarde de mesaje zilnice sunt nesolicitate. Mult. Prea mult. Şi aşa ajungem la capitolul 4.

4. Ce este spam ?

Cuvintul cheie în legătură cu acest subiect nu este “conţinutul mesajului”, ci “consimţământul destinatarului”. Definiţia pe care o consider cea mai bine structurată vine de la spamhaus.org. Astfel se consideră a fi Spam orice mesaj electronic care îndeplineşte două condiţii esenţiale: este nesolicitat şi este trimis en-gros (bulk). Un email care este doar nesolicitat poate să fie foarte bine un mesaj ok – o cerere persoanlizată de contact, o întrebare referitoare la un loc de muncă, etc. De asemenea un mesaj trimis la mai mulţi recipienţi poate să fie un mesaj ok – o listă de discuţii, un newsletter indeplinesc foarte bine acest criteriu.
Dar combinaţia dintre cele două – nesolicitat şi trimis en-gros – îl face Spam.

Evident la orice problema se caută soluţii. Cum Internetul este un spaţiu transnaţional, s-au încercat mult timp doar soluţii tehnice. De la diverse blacklist-uri cu spammeri (inclusiv româneşti – vezi rbl.sns.ro), filtre pe cuvinte cheie sau alte metode mai avansate instalate la nivel de server, la soft-uri specifice care să blocheze spam-ul la nivelul utilizatorului final. Probabil că le ştiţi mai bine decât mine. Dar cum ele nu au rezolvat pe deplin problema – că spamul pare să crească în loc să scadă – iată că şi-au bagat şi legiuitorii coada, aşa ca acum (o parte din) spam este şi ilegal. Adică o contravenţie. Şi aşa ajungem la capitolul 5.

5.Comunicări comerciale nesolicitate

Luând exemplul UE (ca şi în alte domenii) România a decis ca să facă spam-ul o contravenţie. Nu tot, doar o bucată din el. Să vedem diferenţele:

În primul rând l-a numit comunicări comerciale nesolicitate.Ca să sune româneşte şi ca să se facă mai greu pentru unii să înţeleagă.

În al doilea rând a restrâns categoria de mesaje care pot fi pedepsite la cele comerciale. Adică dacă trimiţi spam electoral, religios sau non-profit (adica pentru o asociatie sau să donezi sânge) nu te pedepseste nici o instituţie românească. În schimb definiţia a ceea ce este comercial, este foarte largă: “orice formã de comunicare destinatã sã promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate.”

În al treilea rând legislaţia română nu cere ca mesajul să fie trimis en-gros. Conform textului actual un simplu e-mail comercial nesolicitat poate fi suficient pentru aplicarea unei sancţiuni contravenţionale. Limitarea ar putea părea exagerată, însă cred ca trebuie să interpretăm limitarea actuală din două puncte de vedere. În primul rând majoritatea emailurilor comerciale de acest gen sunt trimise en-gros, deci am putea considera că este o prezumţie implicită. În al doilea rând am putea considera impropriu pentru Autoritatea care investighează cazul să demonstreze că mesajul a fost trimis en-gros. Şi de fapt ce este en-gros? 10,100, 1 000 000 de emailuri? Problema ar putea fi atentuată dacă în practică s-ar stabili o practică internă prin care comunicarea comercială nesolicitată ar fi sancţionată doar în cazul în care exista mai mult de o plângere sau alte elemente care arată că şi alţii au primit astfel de mesaje nesolicitate.

În al patrulea rând, conform principiului teritorialităţii - care ar trebui să fie clar, dar din păcate mult prea des nu este - autorităţile române pot doar să sancţioneze persoane fizice şi juridice româneşti.

În fine ajungem la întrebarea ce autorităţi române ar fi competente să primească astfel de plângeri legate de comunicari comerciale nesolicitate. Practic sunt doua autorităţi care au mai investigat astfel de cazuri: Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei – ANRCTI, care a dat deja câteva amenzi în acest sens şi Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal – ANSPDCP, care judecă cazul din punct de vedere al procesării datelor dvs. personale (adresa de email fiind o dată cu caracter personal).

Nu ar trebui însă să uităm şi iniţiativa IAB Romania care reuneste agentii de publicitate si publisheri autohtoni, implicaţi în piaţa de publicitate online şi care a publicat un set de standarde si recomandari pentru email marketing care merg dincolo de reglementările legale. De altfel, tot IAB România a deschis, destul de recent, un Centrul de suport si sesizari al IAB Romania care doreşte să fie locul unde se pot reclama campanii sau companii care nu le respectă standardele şi recomandările menţionate anterior.

21 comments

User ratings
5 star:
 
(1)
4 star:
 
(0)
3 star:
 
(0)
2 star:
 
(0)
1 star:
 
(0)
1 rating
Average user rating:
5.0 stars
(5.0)
Comment from: Florin Grozea [Visitor]  

78%!?!

Mda, am ajuns rău de tot. Dar legiuitorul român mai mult încurcă decât să rezolve?

15/07/08 @ 01:27
Comment from: neagrigore [Visitor]  

Eu m-am confruntat cu o problema asemanatoare, in care cineva mi-a clonat adresa firmei la care lucrez si a trimis mailuri la mii de oameni. ANRCTI-ul n-a miscat un deget, nici macar nu a catadicsit sa imi raspunda la mailuri.

15/07/08 @ 12:31
Comment from: comune [Visitor]  

Am deschis chiar un capitol privind “Protectia persoanei", in special protectia datelor personale. Spamul pe e-mail e la ordinea zilei, dar eu am si spam pe telefonul mobil trimis de pe un robot, 1893. Am sesizat ANRCTI si ANSPDCP. Ceea ce mi s-a raspuns am publicat in site. Voi continua demersurile si voi publica spre buna stiinta a celor ce vor informatie. Voi face si un link la blogul lui Bogdan Manolea.

15/07/08 @ 14:09
Comment from: Gupi [Visitor]  

Ma vad nevoit sa repet notiuni pe care le-am mai scris: pana la aplicarea legii, cele mai simple si eficiente metode sunt cele tehnice: ai trimis mesaje nesolicitate, esti scos pe tusa (IP blocat).
Listele publice de IP-uri ‘murdare’ (altfel spus listele RBL) filtreaza eficient si IEFTIN aproximativ 85% din spam-ul vehiculat pe internet.

16/07/08 @ 15:15
Comment from: Florin STIUCA [Visitor]  

Este destul de trist ce se intampla cu legile in Romania, insa poate ar trebui sa ne multumim cu atat cat avem deocamdata decat deloc. Totusi daca tot avem legislatia ar trebui sa se si aplice.
Si apropos de istoria spam-ului, laboratoarele BitDefender au publicat un scurt istoric al celor 30 de ani de spam pe malwarecity.

22/07/08 @ 14:30
Comment from: Andrei [Visitor]  

Daca trimit emailuri cu reclama la un site stiu ca e ilegal. Dar daca emailul la care am trimis a fost luat dintr-un loc public(de exemplu un forum) si la finalul mailului pun textul:
Acesta nu este un spam. Adresa dvs de email a fost luata dintr-un loc public. In caz ca nu vreti sa mai primiti emailuri de la aceasta adresa dati un reply cu subiectul dezabonare; asa va fi legal mailul?

05/08/08 @ 00:42
Comment from: [Member]

Nu Andrei, nu va fi. Mai citeste o data articolul cu atentie si gaseste cuvintul cheie. :-)

05/08/08 @ 17:17
Comment from: Andrei [Visitor]  

Atentie!!! Am adresa de dezabonare! Dupa ce il trimit odata persoana poate renunta la mailuri si nu ii mai trimit niciodata! Nu e legal asa?

07/08/08 @ 18:32
Comment from: gupi [Visitor]  

Andrei, ceea ce vrei tu sa sugerezi este sa-l bombardezi cu mesaje la care nu s-a abonat si sa-i dai posibilitatea de dezabonare (opt-out) si asta nu e bine.
Calea corecta este sa obtii consimțământul destinatarului ÎNAINTE de a-i trimite orice fel de mesaj (opt-in).

Acuma e clar ?
Hint: citeste legea 365/2002

07/08/08 @ 22:36
Comment from: [Member]

Nu e, Andrei. Gupi are dreptate.
In Romania principiul e opt-in, si nu cel opt-out mentionat de tine.

21/08/08 @ 18:27
Comment from: Andrei [Visitor]  

Multumesc de raspunsuri! Exista vreo metoda sa imi fac reclama legal prin mail?

28/08/08 @ 14:30
Comment from: CiTy [Visitor]  

Intrebare: Daca o companie imi trimite un fluturas in cutia postala, la bloc, cum il numesti? Nu e tot un mesaj comercial nesolicitat? N-am auzit sa fie dat cineva in judecata pentru aceasta :D

31/08/08 @ 21:15
Comment from: [Member]

Andrei, sigur ca exista, ia consimtamintul oamenilor si le trimiti cita reclama vrei.

CiTy, diferenta este ca fluturasii sunt legali, trimiterea prin email si prin fax este ilegala, fara consimtamintul prealabil.
Apropo - am vazut in strainatate o gramada de cutii postale cu semne pe ele ca nu vor reclama - deci s-ar putea sa ajungem si in zona asta la un opt-out.

01/09/08 @ 14:44
Comment from: CiTy [Visitor]  

Am inteles. Multumesc.

03/09/08 @ 10:14
Comment from: Andrei [Visitor]  

Bogdan eu ma refer la o metoda legala fara sa iau aprobarea de la ei. Daca le-as trimite cate un mail in care sa scriu “daca nu doriti sa primiti mailuri de la aceasta adresa dati un reply in care sa specificati acest lucru” voi putea trimite reclama la cine nu a trimis reply?

09/09/08 @ 23:23
Comment from: Ionut [Visitor]

Imi puteti spune si mie une pot afla mai multe despre spam?
Cum ar fi amenzile de la cat la cat se incadreaza…

20/01/09 @ 13:37
Comment from: dann [Visitor]  

exista multe site-uri straine, care permit unui user existent sa recomande site-ul mai departe prietenilor. Este asa ceva legal si in Ro?

07/07/09 @ 14:11
Comment from: [Member]

Sigur ca da, definitia comnicarilor comerciale nesolicitate permite in mod expres acest lucru.

07/07/09 @ 16:06
Comment from: dann [Visitor]  

sunt f multi avocati, care si-au afisat pe diferite site-uri, o adresa de mail, la care sa fie contactati de cei cu probleme juridice.

daca cineva ar construi un serviciu care sa distribuie o intrebare juridica la primii 5 avocati (clasificare facuta in functie de diferite criterii), poate fi considerata trimiterea a 5 mesaje identice nesolicitate, in acest context, spam?

Va multumesc

09/07/09 @ 19:35
Comment from: Raki [Visitor]
5 stars

Bogdane ce pot sa spun, am fost plecat si nu am avut acces la internet timp de vreo 3 saptamani si cand am revenit acasa, am accesat adresa de mail ai aveam aproximativ 350 de mailuri la SPAM si inca vreo 200 in INBOX dar cu acelasi caracter.

10/09/10 @ 23:18
Comment from: nmn [Visitor]

@Andrei
Tu chiar nu intelegi ca nimeni nu e interesat de reclamele tale? Sau ale altora ca tine? Ca noi stergem din principiu, fara sa ne uitam la el, orice mesaj suspect? Vrei sa faci reclama fa-o pe caile legale, nu-mi baga pe gat lucruri pe care nu le vreau. Te asigur ca daca vreau ceva stiu unde sa gasesc. Tu de ce nu stii unde sa-ti faci reclama in asa fel incat sa fii luat in serios?

30/01/12 @ 19:29


Form is loading...

Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

  XML Feeds

Search

June 2018
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Multumesc

V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
De azi va permit sa imi lasati un multumesc
powered by b2evolution