Category: "Comert electronic"

Pages: 1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10

01/07/16

  12:45:00, by Bogdan, 394 words  
Categories: Legislatie, Drept & Internet, Comert electronic

Noua legislatie privind semnatura electronica intra in vigoare azi, 1 iulie 2016

Astăzi, 1 iulie 2016 intră în vigoare Regulamentul UE 910/2014 (numit și EIDAS) care practic stabilește noile reguli unitare la nivel european cu privire la semnătura electronică și alte servicii adiacente (Secțiunea 4 și următoarele). Regulamentul este un instrument juridic al Uniunii Europene de directă aplicare, astfel incât legile naționale care contravin acestuia sunt de facto abrogate.

Astfel, eu zic că sunt 5 mari chestiuni pe care le stabilește Regulamentul EIDAS (și multe mai micuțe sau de nișă) și care au importanță pentru Românnia:

  1.  Regulamentul consacră mai clar principiul că toate semnăturile electronice și toate documentele electronice au efecte juridice și nu pot fi respinse ca probe doar din motivul că sunt sub formă electronică sau că ar trebui să fie calificate. ( Art 25 (1) și Art 46). Regulamentul păstrează și principiul libertății furnizării serviciilor.

  2. Regimul juridic al semnăturilor electronice calificate este mai precis - aceasta are efectul juridic echivalent al unei semnături olografe. (Art 25 (2)) Semătura calificată este practic “semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat” din legea 455/2001. Atenție mare însă  - așa cum am mai explicat și mai demult  - aceasta nu înseamnă că doar semnătura electronică calificată poate fi folosită pentru a semna documente electronice - toate tipuri de semnături electronice definite de regulament (Art 3 pct 9, 10 și 11 - respectiv semnătura simplă, avansată - ea fusese denumită extinsă în legea 455-  și calificată) pot fi folosite pentru a semna documente electronice, regimul juridic putând fi stabilit prin legislație, la nivel contractual sau de facto. Așa cum spune principiul de la primul punct, ele nu vor putea fi respinse de o instanță pe principiul că nu sunt calificate, dar instanța va trebui să vadă - de la caz la caz si în funcție dacă cealaltă parte le contestă sau nu -  în ce măsură acestea pot asigura identitatea semnatarului. În mod normal acest lucru s-ar face printr-o expertiză tehnică.

  3. Pe lângă semnăturile electronice, a apărut și termenul de “sigiliu electronic” - care este practic semnătura electronică a persoanei juridice.  (secțiunea 5)

  4.  Stabilirea în RegulamentuL EIDAS a unor reguli specifice pentru mărcile temporale electronice face ca legea 451/2004 să se refere de fapt doar la mărcile temporale electronice calficate. (secțiunea 6)

  5. O parte din dispozițiile legii 455/2001 și legea 451/2004 sunt practic abrogate, ele fiind înlocuite de textul din Regulament cu privire la aceste aspecte.

Pentru alte detalii va recomand să lecturați textul integral al Regulamentului EIDAS, inclusiv partea de considerente introductive care explică mai clar anumite aspecte.

17/02/15

  17:14:00, by Bogdan, 451 words  
Categories: Stiri - Romania, Pareri personale, Jurisprudenta, Comert electronic

Semnatura electronica de pe contraventiile pt lipsa rovinietei nu este legala

Un recurs in interesul legii (RIL) decis ieri de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie (vezi comunicat integral mai jos) pune punct unei povesti destul de ciudate care arata cat de prost sunt intelese aspectele juridice legate de semnatura electronica de decidenti politici, astfel incat multe sisteme IT sunt facute prost din start.

Pe scurt - povestea este cam asa: Daca circulati fara rovinieta, puteti primi acasa o amenda (conform Ordonanţei Guvernului nr.15/2002 cu completari). Amenda va vine prin plic acasa. Conform cadrului general din domeniul contraventiilor (OG 2/2001 cu completari), procesul-verbal de constatare a amenzii trebuie semnat de catre agentul constatator, altfel este motiv de nulitate absoluta.

Doar ca in amenda dvs. exista doar o linie care scria ceva de genul “Aceasta amenda a fost semnata electronic de catre Ion Popescu conform legii semnaturii electronice 455/2001 Si … atit.

Cand am vazut prima oara un astfel de proces-verbal - de la un amic avocat, i-am zis ca din punctul meu de vedere, aceea nu este o semnatura electronica. Nici simpla (art 4 pct 3), nici extinsa (art.4 pct 4), nici calificata (art 5). Pentru ca…. este pe hartie. Ori toate semnaturile electronice sunt niste date in forma electronica Deci din momentul in care le-ai pus pe hartie, ea isi pierde valoarea juridica pe care i-o da legea.

Ei bine, au fost mai multe procese impotriva acestor amenzi - unele castigate si altele nu - cert este ca RIL-ul promovat ieri de ICCJ decide clar - aceea nu este o semnatura valida, si orice contraventie pe hartie trebuie sa aiba semnătura olografa a agentului constatator!

Asta ne arata cum un inca sistem electronic destept, facut pe bani buni a fost facut cu picioarele, ignorand niste aspecte juridice simple. Si ca toate amenzile date in ultimii ani pt lipsa rovinietei si care pot fi anulate pe banda rulanta. Q.E.D.

Comunicat complet - Decizia nr.6 în dosarul nr. 14/2014

Full story »

14/05/14

  11:57:00, by Bogdan, 742 words  
Categories: Legislatie, Drept & Internet, Comert electronic, Drept & ITC

Se schimba drepturile consumatorilor in comertul online. Cum? Inca nu stim..

Update 12 iunie 2014 - a aparut in Monitorul Oficial noul act - OUG 34/2014. Intra in vigoare maine 13 iunie 2014.

Update 5 iunie 2014 - Stimati cititori, v-am mintit! Asta si pentru ca Guvernul Romaniei ne-a mintit pe noi toti. Pe 30 Aprilie ne-a anuntat ca a adoptat un proiect o lege de modificare a legislatiei de protectie a consumatorilor (care modifica inclusiv regulile pentru vinzarile online) si ca nu poate adopta o ordonanta de urgenta. Ulterior si-a modificat continutul din propria pagina web (stergand titlul legii adoptate).

Doar ca de fapt nu a trimis nimic la Parlament, iar pe 5 iunie ne anunta ca ieri a adoptat o Ordonanta de Urgenta cu aceleasi propuneri (care nu-s publice inca). Deci in citeva zile apare in Monitorul Oficial si va dau textul oficial.

In rest, poate mai bine ne apucam de tenis, ca macar acolo regulile pare mai clare. Hai Simona!

Doua noutati din zona de comert electronic:

1. S-a lansat si in 2014 competitia Gpec. Perioada de inscriere a magazinelor online care vor sa participe la competitie se termina pe 23 mai 2014. Dar ascultati la mine cu 8 editii de Gpec vazute in spate - dincolo de avantajele de 3000 de euro ale participarii, ca unul care a vazut si a vorbit cu magazinele participante la editii trecute va spun ca cel mai important (si necuantificabil) este procesul de invatare, dialog si interactionare oferit de cele 2 etape de jurizare si evenimentele organizate.

Evident, la unele evenimente din Gpec puteti sa participati si fara sa treceti prin jurizare (primul este Gpec Summit de pe 26-28 Mai 2014.

Ca noutate de interes si pentru consumatorii obisnuiti, anul asta Gpec propune si un eveniment B2C numit EcomFest in octombrie 2014 de intalnire intre magazine online si clienti.

Timp de o zi, magazinele online vin in offline pentru a da mana cu internautii si pentru a le arata ca ceea ce ce se intampla in spatele unui website de comert electronic nu e ceva “virtual", ci este cat se poate de real si palpabil.

2. Guvernul a adoptat in sedinta din 30 Aprilie 2014 noi reguli privind protectia consumatorilor in contractele încheiate la distanţă (deci inclusiv cele din zona comertului electronic)

Asta ar fi trebui sa fie stirea numarul 1, doar ca textul actului adoptat nu prea este disponibil…

Haideti sa va explic un picut. Deci Uniunea Europeana adopta o directiva privind protectia consumatorilor in 25 octombrie 2011. De fapt e mai mult o consolidare a mai multor acte normative din zona drepturilor consumatorilor. Directiva nu aduce schimbari atit de complicate, ci mai degraba clarificari (am mai vorbit despre subiectul asta). Directiva trebuia implementata pina in Decembrie 2013, iar noile reguli sa se aplica de la 13 iunie 2014. (sunt multe articole in sensul asta in engleza)

Ei bine, desi Guvernul Romaniei (indiferent cine il conduce, ca au trecut mai mult pe acolo din 2011 pina in prezent) avea timp berechet in 2 ani si jumatate sa faca ceva, alege - ca de obicei - sa nu faca nimic. Iar cand incepe Comisia Europeana sa intrebe de sanatate, baga o Ordonanta de Urgenta pe sedinta guvernului, ca doar arde dom’le (adica este “imperios necesar"). Doar ca Guvernul decide sa o transforme in lege si o trimita spre Parlament.

Evident, Guvenul nu a anuntat nicio dezbatere publica asupra legii si nu stiu pe cineva din zona comertului electronic sa i se fi cerut parerea. Pai daca ne cere UE - ce rost are sa mai intrebam, nu?

Tot la fel de evident, textul adoptat nu se gaseste pe site-ul Guvernului. In mod normal ar trebui sa il trimita in citeva zile la Parlament, doar ca nici pe site-ul Parlamentului nu e de gasit dupa 2 saptamani.

Ca sa nu va las insa cu totul cu gura cascata, eu cred ca textul adoptat va fi exact cel anuntat public de ANPC acum vreo 2 ani. Doar ca ANPC nu are drept de intiativa legislativa si a stat la mila Guvernului.

Si uita asa - in loc sa discutam pe fond - ce se schimba, cum sa schimba si cand - tot ce putem anunta este ca se va schimba ceva, fara sa stim detalii…

In practica nu cred insa ca Romania se va indeparta de litera directivei (ca noi copiem, nu implementam directivele), deci puteti sa luati textul de acolo cam aproape exact ce va fi adoptat.

Si uite asa - daca vrei sa fii un magazin online care vrea sa se pregateasca sa respecte legea - nu prea ai cum. Ah, si nu vreti sa aflati si ca - de fapt - directiva ar putea fi invocata si direct dupa 14 iunie 2014 de partile interesate… (in cazul asta consumatorii) :D

10/03/14

  18:30:00, by Bogdan, 1077 words  
Categories: Articole / Studii / Rapoarte, Pareri personale, Legislatie, Comert electronic

FAQ - returnarea produselor în comerțul electronic

În diverse întrebări de pe Ecompedia sau cu magazinele participantele la Galele Premiilor Ecommerce (GPEc) apar diverse chestiuni legate de modul corect de interpretare al dispozițiilor legate de dreptul de a renunța la cumpărare și a primi banii înapoi. (denumit atât drept de retragere sau drept de denunțare unilaterală) Am menționat mai jos cele mai des întâlnite întrebări – atât din partea clienților, cât și a magazinelor online, în speranța de a clarifica anumite aspecte.

Înainte de a trece efectiv la întrebări, trebuie explicat că dreptul de denunțare unilaterală este prevăzut în OG 130/2000, iar ca orice legislație pentru protecția consumatorului – ea trebuie interpretată în favoarea consumatorului. La acest articol am avut în vedere legislație aplicabilă până la 10 Martie 2014, ca și diverse discuții publice cu reprezentați ai ANPC sau ai unor Asociații de protecție a consumatorului pentru clarificarea conceptelor. Interpretările și comentariile sunt însă personale și nu reprezintă un sfat juridic.

  • Dacă clientul ridică produsul din magazin, mai este aplicabil dreptul de retragere?

  • Da.

    Dreptul de denunțare unilaterală se aplică în cazul contractelor la distanță, deci contează doar dacă acordul de voință s-a făcut la distanță (Internet, telefon, fax etc.). Este irelevant modul de trimitere sau ridicare a produsului, ca și modalitatea de plată. Singurul caz în care nu ar fi aplicabil este cel în care clientul comandă un produs online, vine în magazin și acolo se răzgândește și de fapt cumpără un alt produs văzut acolo.

  • Se aplică legea și persoanelor juridice? Sau unui PFA?

  • Nu

    OG 130/2000 se aplică doar consumatorilor definiți la art. 2 (b) din OG 130/2000, deci nu li se aplică PFA sau persoanelor juridice. Cu toate acestea, dacă magazinul online dorește, el poate să extindă în mod expres acest drept și persoanelor juridice. În acest caz magazinul poate să impună și condiții suplimentare față de ce cere legea. În caz de conflict referitor la aplicarea sau interpretarea regulilor, dacă părțile nu ajung la o situație amiabilă, soluția este apelarea la instanța competentă.

  • Se poate cere clientului să folosească același mod de transmitere al produsului ca și la livrare?

  • Nu.

    Orice obligație adresată consumatorului suplimentar față de cerințele legii pentru a beneficia de dreptul de retragere poate fi considerată o limitare și deci contravine OG 130/2000. Consumatorul poate decide singur cum dorește să returneze produsului. Cu toate acestea consumatorul este responsabil de integritatea produsului până în momentul intrării în posesia magazinului, deci i se poate recomanda un anumit mod de transmiterea care poate să garanteze integritatea produsului la transportul de retur.

    Totuși conform noii directive a UE pentru protecția consumatorilor (ce ar trebuie implementată și să intre în vigoare până la 14 iunie 2014) se va putea să nu se ramburseze sumele plătite pentru livrarea non-standard (art 13 alin 2 din Directivă).

  • Se poate cere clientului să returneze produsul doar în ambalajul original?

  • Nu.

    Orice obligație suplimentară cerută consumatorului pentru a beneficia de dreptul de retragere poate fi considerată o limitare și deci contravine OG 130/2000. Totuși consumatorului i se poate cere să returneze toate accesoriile cu care produsul a fost livrat inițial.

  • Poate magazinul să ofere înlocuirea produsului cu un altul în loc de rambursarea banilor?

  • Da, dar doar dacă consumatorul este de acord.

    Dacă părțile sunt de acord cu înlocuirea produsului sau cumpărarea altuia în schimb, atunci nu este niciun motiv de dispută între părți și deci nu există o problemă. Cu toate acestea magazinul nu poate să înlocuiască dreptul de denunțare unilaterală cu posibilitatea de înlocuire a produsului.

  • Suma returnată trebuie să includă și cheltuielile de livrare inițială?

  • Da.

Legea prevede în mod expres că „Singurele costuri care pot cădea în sarcina consumatorului sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.” Deci orice cheltuială suplimentară față de suma plătită pentru returnarea bunurilor care ar fi reținută acestuia se consideră o limitare a drepturilor consumatorului și deci contravine OG 130/2000.

Totuși conform noii directive a UE pentru protecția consumatorilor (ce ar trebuie implementată și să intre în vigoare până la 14 iunie 2014) se va putea să nu se ramburseze sumele plătite pentru livrarea non-standard (art 13 alin 2 din Directivă).

  • Poate magazinul să extindă perioada de răzgândire la mai mult de 10 zile?

  • Da

    În acest caz, citiți cu atenție la ce se referă aceasta prelungire, pentru că extinderea perioadei la peste 10 zile poate să vină cu condiții sau obligații suplimentare din partea magazinului.

    Ceea ce nu are voie să facă magazinul este să limiteze drepturile consumatorilor în cele 10 zile sub pretextul prelungirii perioadei. (de ex. Pentru că perioada de răzgândire a crescut la 30 de zile, consumatorul trebuie să returneze produsul doar în ambalajul original)

  • De când se calculează cele 10 zile?

  • Legea este destul de clară în acest sens.

Termenul de 10 zile lucrătoare prevazut pentru exercitarea acestui drept incepe sa curga:
a) pentru produse, de la data primirii lor de catre consumator;
b) pentru servicii, din ziua incheierii contractului sau dupa incheierea contractului (…) cu conditia ca intarzierea sa nu depaseasca 90 de zile.

Atenție însă – dacă clientul nu a fost informat corespunzător de acest drept – legea prelungește termenul automat la 90 de zile.

  • Se poate reține o taxă, dacă produsul a fost folosit?

  • Nu.

Conform legii în vigoare astăzi, o asemenea taxă stabilită unilateral de magazin este considerată un cost suplimentar pentru consumator și deci aceasta este ilegală indiferent de motivația și cuantumul acesteia.

Totuși conform noii directive a UE pentru protecția consumatorilor (ce ar trebuie implementată și să intre în vigoare până la 14 iunie 2014) se va putea reține valoarea diminuării bunurilor returnate (vezi detalii în art 14 alin 2 din directivă).

  • Atunci dacă mi se dă înapoi un produs deteriorat, este obligat magazinul să ramburseze banii?

  • Nu

Din punctul nostru de vedere, dacă produsul nu este identic cu cel vândut nu mai avem de a face cu o identitate dpdv al produsului și deci o returnare este imposibilă pentru că părțile nu mai pot fi puse în situația anterioară contractului. Aici vorbim de cazurile în care produsul este deteriorat (de ex. o mașinuță pentru copii mai are doar 3 roți în loc de 4) și nu de cazurile în care produsul este doar folosit. (caz în care s-ar aplica răspunsul de la punctul anterior). Atenție însă! În cazul în care produsul este deteriorat, consumatorul ar putea avea alte drepturi cu privire la repararea sau aducerea la conformitate a produsului respectiv.

  Atenție insă! Directiva la care fac referire in text nu este aplicabilă direct – deci trebuie să așteptăm o lege în România care să implementeze directiva pentru a fi aplicabile acele dispoziții (și modul cum vor fi ele transpuse).

Această însemnare a apărut și pe site-ul Ecompedia - intrebari, articole, resurse: totul despre e-commerce.

25/11/13

  22:04:00, by Bogdan, 1409 words  
Categories: Stiri - Romania, Legislatie, Drept & Internet, Comert electronic

Aspecte juridice legate de Black Friday

Anul asta Black Friday nu a mai fost doar o vinere in .ro, ci de la 1 la 7 zile dedicate vinzarilor cu reducere. Ca unele magazine zic hais si altii cea. Daca unii deja au anuntat cifrele din vinerea trecuta, altii abia se pregatesc .

Colegii de la Gpec si Trusted.ro monitorizeaza uptime-ul site-urilor si prezenta in social media din perioada asta, iar cei de la blackfridaymania m-au intrebat citeva chestii legate de aspectele juridice legate de reducerile de Black Friday. Asa ca a iesit un FAQ care cred ca le-ar fi de folos poate mai multor consumatori care au iesit la cumparaturi in saptamina asta. Macar sa stie, daca nu au nevoie sa aplice :)

1. Ce legi reglementeaza conditiile in care comerciantii pot oferi reduceri?

In principal este vorba de Ordonanta Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata (care a fost modificata de mai multe ori din 2000), impreuna cu completarile din Normele Metodologice din 20 martie 2003 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Legea defineste mai multe tipuri de vanzari cu pret redus:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.

2. In ce categorie ar intra vanzarile de Black Friday?

Vanzarile de Black Friday vor fi probabil in categoria de vanzari promotionale care sunt definite la art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000:

1) In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul / vanzarile cash and carry / prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai în limita stocului disponibil.

Atentie insa – nu pot fi folosite alte cuvinte rezervate exclusiv pentru alte categorii de vanzari – cum ar fi lichidare de stoc sau solduri/soldare, decat daca se indeplinesc conditiile impuse de prevederile legale pentru aceste tipuri de reduceri.

3. Mai practic: un comerciant afiseaza in ultimele 3 luni un produs la peste 100 de lei in oferta (pretul in ultimele 3 luni este intre 100 si 150 de lei), iar ieri pretul afisat a fost fix 100 de lei. In cazul in care astazi pretul scade la 90 de lei, putem spune ca reducerea este de 10% si este acordata legal?

Da. De fapt, legea defineste pretul de referinta la care trebuie sa calculezi reducerea: cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.

4.Cat timp poate un comerciant afisa aceasta reducere / cat timp ii este permis prin lege? Bineinteles, daca pretul se pastreaza si el – de exemplu, un produs se vinde initial cu 100 de lei si ulterior comerciantul il vinde cu 90 de lei; poate afisa reducerea de 10% timp de o luna, trei luni, un an?

Pentru vanzarile promotionale, nu sunt stabilite niste limite de timp in mod expres – comerciantul trebuie insa sa anunte perioada promotionala sau sa spuna ca promotia este valabila in limita stocului disponibil.

5.Daca legea prevede ca pretul de referinta / de raportare pentru reduceri este cel mai mic pret din ultimele 30 de zile (luam un caz concret: 100 de lei sa zicem), daca un comerciant face o reducere reala de 50% (si produsul devine 50 de lei), atunci el o poate oferi doar pentru o zi?

Da, nu vad nicio problema in asta. In acest sens, trebuie avuta in vedere definitia de la raspunsul la intrebarea nr. 3 a pretului de referinta, care mentioneaza ca acesta este cel mai scazut pret din ultimele 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus. Asta insemna ca, daca un comerciant reduce pretul cu 50% (de la 100 la 50 de lei) intr-o zi, atunci si in ziua urmatoarea reducerii, pretul de referinta este tot cel de 100 de lei (minimul ultimelor 30 de zile de dinaintea aplicarii reducerii).

6. Daca un consumator observa ca un comerciant nu respecta legislatia in vigoare in privinta reducerilor de pret, carei autoritati se poate adresa?

Eu recomand in primul rand sa contacteze magazinul, pentru a incerca sa se rezolve problema direct – poate fi uneori mai rapid si mai util.

In caz contrar, daca sunteti consumatori, se poate apela la Comisariatele Regionale / Judetene pentru Protectia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti, in functie de raza teritoriala in care isi desfasoara activitatea operatorul economic reclamat.

Se gasesc detaliile lor pe site-ul ANPC.

7. Poate fi o captura de ecran o proba suficienta pentru o autoritate a statului, pentru a arata de fapt cu ce ar trebui sa se faca raportarea reducerii?

Suficienta nu, pentru ca poate fi usor contrafacuta, insa poate fi considerata un inceput de proba scrisa. Oricum, in acest domeniu sarcina probei revine comerciantului:

Art. 33 lit. f. – toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate.

8. Ce risca un comerciant care nu respecta legea in privinta reducerilor de pret?

Pentru nerespectarea obligatiilor legate de reducerile de pret, sanctiunea este amenda contraventionala, iar cuantumul amenzilor depinde de articolele incalcate – undeva de la 100 la 10.000 de lei (pentru persoanele juridice, sanctiunile minime si maxime se dubleaza).

9. Cu un numar de comenzi impresionant (uneori cateva pe secunda), atat online, cat si offline si cu stocuri uneori nu foarte mari pentru produsele aflate la reducere, exista cazuri cand “softul” nu poate tine pasul si poate aloca un ultim produs la doi sau mai multi consumatori. Ce poate/trebuie sa faca in acest caz comerciantul (care nu a fost rau-intentionat) si ce pot face consumatorii?

Cred ca situatia ar trebui sa fie rezolvata pe cale amiabila, daca nu mai sunt produse la promotia respectiva, atunci unul dintre consumatori nu mai are ce sa cumpere. In acest caz se va aplica art. 11 alin. 2 din OG 130/2000 – prin care comerciantul nu mai poate executa contractul incheiat dintre cele doua parti.

10.Mai ales in cazul comenzilor facute noaptea, online – cum este cazul Black Friday – cand nu poti contacta pe nimeni telefonic si nu ai o confirmare “manuala” ca a fost validata/acceptata comanda, ce poate face consumatorul?

Dar nu trebuie sa ai o confirmare manuala – legea 365/2002 privind comertul electronic explica in art. 9 cum se incheie contractele prin mijloace electronice. In conditiile unui magazin online, acesta are o oferta publica pe care tu o accepti – si se considera confirmare:

  • trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica; sau
  • confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei (asta poate sa fie un “Thank You page").

In cazul in care comerciantul nu mai are produsul respectiv (desi a fost de buna credinta) – atunci ne intoarcem la raspunsul de mai sus.

11. Pot vinde comerciantii in pierdere produse de Black Friday?

Nu. Pentru vanzarile promotionale, este exclus pentru un comerciant sa vanda in pierdere – adica orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie.

Aceasta vanzare in pierdere se poate face doar in cazul situatiilor prevazute la OG 99 la art. 18 lit. a)-c), e)-i), (aceasta sunt diverse forme de vanzari la pret redus), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii.

12. Avand in vedere ca mai toti comerciantii au anuntat livrari intarziate de Black Friday – fata de o perioada obisnuita a anului – de inteles pe undeva, datorita numarului mare de comenzi, ce trebuie sa stie consumatorii? Termenul de renuntare la comanda online este de 10 zile din momentul efectuarii comenzii sau din momentul in care produsele au fost livrate? Si este vorba de zile calendaristice ori lucratoare?

Termenul de 10 zile incepe sa curga de la data primirii produselor. Si sunt 10 zile lucratoare. Mai multe detalii puteti gasi in art. 7 al OG 130/2000

07/05/13

  20:05:00, by Bogdan, 712 words  
Categories: Stiri - Romania, Pareri personale, Legislatie, Evenimente, Comert electronic

GPeC 2013 si pagina unica de informare

Saptămâna trecută s-a lansat GPeC - Galele Premiilor E-commerce 2013, ale cărei avantaje de peste 2500 de euro pentru magazinele participante sunt structurate într-un infografic. Mai multe nu zic, că sunt subiectiv, fiind unul din partenerii Gpec 2013 prin proiectul Trusted.ro. :)

Dar astăzi vreau să vă explic un pic despre pagina unică de informare, un subiect introdus acum partial in criteriile de eligibilitate la Trusted.ro, iar cealaltă parte în criteriile de jurizare ale Gpec 2013.

Nu vi s-a întămplat niciodată să căutați o informație pe un site (în cazul nostru de comerț electronic) și să vă enervați că nu îl găsiți? Fie datele de contact ale magazinului, un număr de telefon, ce metode de plată acceptă, timpul de livrare, etc?

Ca unul care am văzut o tonă de site-uri (majoritatea fie prin jurizare la Gpec, fie la Trusted.ro), iar pe unele am intrat ca sa cumpăr, îl găsesc un impediment major care mă poate determina să plec la un alt site.

Ideea este cum ar fi ca să știi atunci când intri pe un site că vei găsi pe pagina de contact toate informațiile primare care te pot interesa în decizia de cumpărare?

Acum un an de zile, înainte să se lanseze Gpec 2012, am pitrocit această idee să vedem dacă poate fi inclusă în criteriile de jurizare și am decis să o amânăm un an pentru a o putea explicita mai bine. Între timp am văzut că în Germania se standardizează ceva în comerțul electronic - butonul de comandă, am dezbătut cu magazinele online ideea noastră și în cele din urmă am decis să o includem anul acesta parțial în noile Standarde Trusted.ro (informațiile cu bold de mai jos), iar parțial în criteriile de jurizare de anul acesta (punctul 10 - primul bullet point).

Și mai practic - nu ar fi bine ca să fii sigur că daca un site este de încredere, atunci are o pagina de informare (de obicei pagina de contact) unde să găsești toate informațiile de mai jos într-un mod ușor de înteles: (evident, tabelul de mai jos este doar un model exemplificativ, nu pentru un copy&paste)

Numele complet al firmei

SC FIRMA MEA SRL

Nr. Inreg Registrul Comertului

JXX/YYYY/ZZZZ

CIF

RO 00000

Capital Social

200 RON

Nr. Inreg ANSPDCP

10000 (cu link)

Sediul social sau punct de lucru firma

Str. Sperantei nr. 34, sector 5, Bucuresti, cod postal 051212

Nr. Tel, e-mail, fax si alte date de contact

Telefon 021.xxx.xxx, Fax: 021 xxx xxx, e-mail: adresamea at magazinulmeu.ro , Cont twitter, Cont facebook, Cont YM, LiveChat etc.

Scriptul marcii TRUSTED / sau alte marci de incredere

Afisarea marcilor de incredere primite de la terti in aceasta pagina (de exemplu: afisarea logo-ului TRUSTED, GeoTrust, ISO etc.)

Link catre termeni si conditii

www.magazinulmeu.ro/termenisiconditii

Link catre politica de confidentialitate

www.magazinulmeu.ro/confidentialitate

Metode de plata acceptate

- Ramburs

- Plata prin card online (pentru cei care au acest serviciu, mentionarea numelui procesatorului cu link catre website-ul acestuia)

- OP

- la sediu

Link catre pagina despre metodele de plata acceptate (detaliate)

Metode de livrare

- Ridicare la sediu

- Serviciu de curierat rapid (mentionarea numelui curierului)

- Posta Romana

Link catre pagina despre detalii livrare

Serviciu de conciliere interna

Link catre procedura de conciliere interna oferita (magazinulmeu.ro/termeni#proceduraconciliere)

Politica de retur produse / link

www.magazinulmeu.ro/returnareproduse

Noi credem că o astfel de măsură (pe care unele magazine din Trusted.ro deja o respectă, măcar parțial) ar fi in beneficiul ambelor părți: atât clienți, cât și magazine online - deci ne-am hotărât să o promovăm ca pe o măsură de bună practică în domeniul comerțului electronic din România.

În măsura în care pare o propunere bună și pare ușor de implementat, ne gândim și la promovarea sa ca un standard în cadrul Trusted.ro.

Voi ce părere aveți?

Nota juridică - o bună parte din aceste informații sunt oricum deja cerute de lege (OG 130/2000) pentru informarea pre-contractuala a consumatorului ( Art3  alin 1 )

comerciantul trebuie sa informeze consumatorul in timp util, corect si complet asupra urmatoarelor elemente (…)

Alin 2 are și dispoziții referitoare la modul cum trebuie să fie comunicate:

in mod clar, usor de inteles de catre consumator, prin orice mijloc adaptat tehnicii de comunicatie la distanta utilizate, tinandu-se seama de principiile de buna practica comerciala in tranzactii si de principiile care guverneaza protectia minorilor si a altor persoane lipsite de capacitate de exercitiu, precum si de principiile referitoare la bunele moravuri.

Deci practic noi aducem doar o minoră interpretare termenului “ușor de înțeles de către consumator.”

13/09/12

  17:39:20, by Bogdan, 756 words  
Categories: Evenimente, Criminalitate informatica, Viata privata, Comert electronic

Si inca 3 evenimente de la inceputul toamnei...

Pentru ca ultima insemnare din blog a fost legata de 3 evenimente de la sfarsitul verii (despre care o sa va zic cite ceva la finalul insemnarii) am zis ca insemnarea legata de urmatoarele evenimente (ordinea e cronologica) pe care vroiam sa vi le prezint este legata tot ce cifra 3:

1. Pe 19-21 Octombrie 2012 la Bucuresti, Romexpo are loc Internet and Mobile World 2012 Am fost invitat la sfarsitul primei zilei pentru o dezbatere pe teme juridice legata de moduri de protectie ale tehnologiilor online pe IBM Stage (cred ca e in jur de 17 00), impreuna cu Alin Popescu si Ana Maria Andronic.

Pentru cei interesati sa participa la dezbatere, am 5 invitatii de dat, deci va rog lasati un comentariu (sau un email direct daca ne stim) in care sa mentionati de ce va intereseaza dezbaterea si veti primi informatiile necesare pe email. Pentru ceilalti, Asociatia pentru Tehnologie si Internet are un cod e discount de 30%.

2. Tot pe 19 Septembrie se va (re)lansa si Restart Romania

Ai o idee punctuală legată de creșterea transparenței și eficientizarea actului de guvernare sau crezi în soluții noi de agregare a comunităților pentru a se ajuta singure?

Propune ideea la restartromania.ro si daca ideea ta este votată de public, convinge juriul nostru și ajunge printre cele 7 idei finaliste, noi te ajutăm să găsești o echipă tehnică care îți va transforma *ideea* într-un *prototip* funcțional. Cele mai bune 3 prototipuri vor primi finanțări în valoare de 5.000 USD pentru a se dezvolta și lansa mai departe.

3. Pe 29-30 Septembrie la Bucuresti, Universitatea Politehnica are loc un hacaton, cu titlul Open Media Challenge - hack cu noi!

Programatori, graficieni, jurnalisti, activisti si studenti cu spirit de echipa si pasionati de date deschise colaboreaza in cadrul unui hacaton pe 29-30 Septembrie. Hack cu noi si inregistreaza-te aici!
Un juriu international va decide care este cea mai buna aplicatie rezultata din acest efort colaborativ. Printre altii, Stephen King, partener in cadrul Omidyar, va fi prezent la Bucuresti ca parte din acest juriu.

OMC faciliteaza scrierea de cod, avand ca rezultat programe libere, care raspund la probleme reale legate de media, in special referitoare la agregari si vizualizari de date. OMC este un efort colaborativ, axat pe colectia si distributia de informatie in Estul Europei si se va desfasura in limba engleza.

Mai multe detalii pe Thesponge.eu

Si pentru ca am zis ca va mentionez si doua vorbe despre evenimentele promovate in postul anterior.

a)Scoala de vara organizata de ELSA Iasi a iesit genial, atit dpdv al programului academic, cit si al celui social. Iar concursul de procese simulate i-a tinut pe toti in priza pina in ultima secunda a programului. Multumesc celor 5 entuziasti din comitetul de organizare care au facut un eveniment fenomenal, speakerilor invitati si tuturor participantilor pentru implicarea activa.
Daca sunteti studenti si mai auziti de un eveniment facut de ei si la anu’ va zic de acum sa nu-l ratati! :-)

b) Scoala de vara pe comert electronic organizata de Andrei Radu de la Gala Premiilor Ecommerce a fost (din nou) un eveniment Jos Palaria! in spectrul profesional al celor interesati de comert electronic. Desi nu am participat decit in ultimele 2 zile, am regasit aceiasi atmosfera deschisa, dar incinsa de discutii in grup si 1-to-1 care de multe ori tot la comert online s-au intors. Andrei a facut o descriere elocventa pe blogul Galei. Poate un element suplimentar, care a asigurat anul acesta mai multa vizibilitate evenimentului (dar si pareri mai diverse) a fot legat de prezenta mai multor bloggeri ce au scris cu virf si indesat despre eveniment. - iYli, Lavinia, Dan, Sorin, George, si , evident, atotcunoscatorul (in ale mimei empirice, nu ma intelegeti gresit:) ) Liviu Taloi.

c) Conferinta CONSENT de la Cluj (de data aceasta mai degraba in zona academica si de policy) a reunit un public interesant si specializat pe protectia datelor personale si a vietii private. Dincolo de partea de networking (care intotdeauna merita), remarc si nivelul dezbaterii de vineri dimineata unde dna Europarlamentar Renate Weber a reusit sa incite dezbaterile pe tema unui act normativ inca putin cunoscut sau dezbatut in Romania (este vorba de propunerea de Regulament pentru protectia datelor personale) dar care va avea o aplicare directa in tot spatiul european.

Le multumesc public si celor ce au raspuns invitatiei mele de a participa la eveniment - fie ca speakeri, fie ca participanti!

Bogdan Pencea de la DasCloud are o insemnare ce detalieaza key-note speech-ul lui Rainey Raitman de la Electronic Frontier Foundation (EFF) - disponibil partial si video (vezi si mai jos in insemnare), insa si in transcript.

Full story »

26/07/12

  11:50:13, by Bogdan, 300 words  
Categories: Evenimente, Criminalitate informatica, Viata privata, Comert electronic

3 evenimente de la sfarsitul verii

Intr-o vara superpolitizata, va rog sa imi permiteti sa vin cu o chestiune practica: va recomand 3 evenimente strict profesionale, legate de domeniul dreptului tehnologiei informatiei din Romania - la care o sa si particip - din august si septembrie 2012:

1. Scoala de vara pe criminalitatea informatica, Sighisoara, 19-26 August 2012. Un eveniment facut de ELSA Iasi, unde eu i-am ajutat putin la conturarea programului academic. Cum s-au retras citiva studenti de anul 1, mai sunt citeva locuri libere pe ultima suta de metri, daca exista studenti interesati de o saptamana de discutii despre criminalitate informatica si… fun. :)

2. Conferinta CONSENT - Perceptions, Privacy and Permissions: the role of consent in on-line services , Cluj, 6-7 Septembrie 2012 Un eveniment in limba engleza, la un nivel academic inalt, cu citiva invitati de marca. Din cite stiu eu este prima data cind vine la o conferinta in Romania cineva de la Electronic Frontier Foundation (EFF). Keynote speakeri: Renate Weber, membru al Comitetului LIBE din Parlamentul European, Rainey Reitman, Activism Director la Electronic Frontier Foundation sau Prof. Eric Goldman de la Universitatea Santa Clara, SUA. Programul academic preliminar al evenimentului este disponibil public.

3. Scoala de vara de la Gala Premiilor Ecommerce- devine deja un eveniment traditional pentru cei interesati de zona de comert electronic. Datele exacte de la sfarsitul lui august - inceputul lui septembrie si conditiile se anunta zilele urmatoare. (dupa cum ne-a declarat in exclusivitate Andrei Radu Dar va zic eu un inside info: va fi la munte! :) ) Asa ca perioada de inscrieri va fi din scurt, deci fiti pregatiti… (o sa actualizez in zilele urmatoare cind primesc confirmarea sau puteti urmari Gpecro pe Twitter)

Va avea loc intre 5-10 Septembrie 2012 la Moeciu de Jos, Bran. Inscrierile se fac pina pe 31 august 2012 si sunt preturi de early booking pina pe 6 august! Inscrieri pe site-ul Gpec.

In rest, o vara linistita si ignorati trolii politici!

1 3 4 5 ...6 ...7 8 9 10

Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

  XML Feeds

Search

May 2017
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Multumesc

V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
De azi va permit sa imi lasati un multumesc
powered by b2evolution