« CEJ considera ca directiva privind pastrarea datelor de trafic a fost adoptata corectUn eveniment pe teme de politici europene IT&C + alte noutati din domeniu »

Despre garantii in contractele cu consumatorii

06/02/09

Despre garantii in contractele cu consumatorii

Dupa ce mi-am prins urechile uitindu-ma peste legislatia privind garantiile si incercind sa inteleg cine ce si cum - am ajuns la concluzia ca exista 3 tipuri de asa-zise garantii pe care un consumator le are in momentul in care cumpara un produs:

a) raspunderea legala pentru pentru lipsa de conformitate (uneori numita si garantie - e in lege, deci nu trebuie pusa pe hartie). Asta inseamna ca in conformitate cu legea, daca un client observa ca produsul cumparat nu este la fel cu ce a fost informat la magazin, sau in publicitate sau in manualul de utilizare, atunci poate sa duca produsul inapoi, iar comerciantul are obligatia (acum in termen de 15 zile lucratoare) sa il aduca la conformitate (reparare sau inlocuire in functie de ce zice clientul) - fara plata. In afara de asta clientul poate cere si bani inapoi. (evident nu concomitent cu repararea sau inlocuirea)

In primele 6 luni de la cumparare, consumatorul nu trebuie sa dovedeasca neconformitatea, se considera ca a existat la data cumpararii. Pentru perioada de la 6 luni la 2 ani, lipsa conformitatii va trebui dovedita de consumator.
Temei juridic: Art 5-14 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008
Termenul de 15 zile introdus de OUG 174/2008 se refera la acest aspect.

b) Raspunderea legala pentru vicii ascunse - art 1352 Cod Civil (vanzatorul raspunde pentru viciile ascunse ale produselor livrate cumparatorului, indiferent de buna sau reaua–credinta a vanzatorului) Se poate face actiune in 6 luni de la data descoperirii viciului.
Viciul este ascuns, atunci cind nu putea fi descoperit de catre cumparator la o verificare normala.
Exista deja ceva doctrina in domeniu, asa ca nu are rost sa ma detaliez, doar sa amintesc ca trebuie ca viciul sa fi existat in momentul incheierii contractului si trebuie ca viciul sa fie grav.
Este interesant ca dispozitiile legale din acest domeniu sunt supletive, deci ele pot fi modificate prin contract. Sunt curios daca un contract de adeziune ar putea sa deroge de la aceste dispozitii, dar asta e deja alta poveste.
Temei juridic - art 1352 si urm Cod Civil

c) Garantia comerciala, care nu este obligatorie si e bine definita in lege ca un “angajament asumat de vanzator sau producator fata de consumator, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta”. Asta e documentul care il da magazinul.
Dar daca vanzatorul sau comerciantul declara in materialele puse la dispozitie ca DVD-ul vindut va functiona 5 ani, atunci are si o obligatie legala de garantie in acest sens.

Temei juridic: Art 19-22 legea 449/2003, republicata 2008 si modificata deja prin OUG 174/2008

Deci eu producator sau vinzator de electronice, ca sa te atrag pe tine client, iti zic ca produsul functioneaza 5 ani: daca in termenul prevazut in aceasta garantie DVD- writerul pe care eu ti-l vind se strica, eu ti-l iau inapoi si ti-l repar. (sau inlocuiesc).

Doua chestiuni importante, zic eu, cu privire la garantia comerciala:

- ea nu este obligatorie sa fie data in scris de catre comerciant, dar daca clientul o cere - trebuie sa il trimita - cum zice legea “garantia va fi oferita in scris sau pe orice alt suport durabil, disponibil si accesibil acestuia. ” Suport durabil inseamna si pe email. Majoritatea magazinlor sau producatorilor o trimit o data cu produsul.

- o chestie importanta si deseori uitata e alin 1 al art 20 ce zice “(1) Garantia trebuie sa cuprinda mentiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita. ” Aici - in mod logic- legiuitorul s-a referit la garantia legala pentru conformitate si pentru viciile ascunse (a+b) - deci garantia comerciala trebuie sa contina o fraza prin care ii anunta pe clienti ca aceasta garantie nu le afecteaza drepturile de la a+b

Mi se pare extrem de confuza situatia si sper ca am reusit sa o destelenesc putin. Sper ca am inteles-o corect - corecturi si sugestii sunt binevenite.

16 comments

User ratings
5 star:
 
(6)
4 star:
 
(3)
3 star:
 
(1)
2 star:
 
(0)
1 star:
 
(0)
10 ratings
Average user rating:
4.5 stars
(4.5)
Comment from: monica lupascu [Visitor]
4 stars

Un contract incheiat online poate fi privit ca un contract de adeziune si evident ca prin acesta se poate deroga de la dispozitiile supletive, cu singura conditie ca acel contract online sa fie valabil incheiat.

Daca de ex magazinul nu poate face dovada consimtamantului consumatorului dat prin acceptarea contractului in niciun caz nu se poate folosi de termenii si conditiile postate aiurea pe site, chiar daca aceastea contin dispozitii relevante ptr el, cum ar fi excluderea raspunderii pentru vicii ascunse.

06/02/09 @ 14:49
Comment from: Cristi [Visitor]

Ar fi interesat de detaliat corelarea intre obligatiile vanzatorului rezultate din garantia legala si restrictile de utilizare a produsului mentionate in manualul de utilizare. De exemplu pe majoritatea aparatelor electrice se mentioneaza ca acestea se alimenteaza obligatoriu la o susrsa de energie electrica cu impamantare. Pe de alta parte in Romania exista putine cladiri care sa aiba impantare a retelei electrice. Intrebare :In momentul defectarii modulului de alimentare a produsului ( sursa sau traf-ul ) service-ul poate refuza reparatia in garantie pe motiv ca produsul a fost supus unei variatii de tensiune ?

06/02/09 @ 18:31
Comment from: dragos [Visitor]

ce se intampla daca cumparatorul deterioreaza produsul apoi declara defectiunea ca viciu ascuns?

06/02/09 @ 21:45
Comment from: Andreea [Visitor]
5 stars

Cred ca merita mentionat si ca exista o directiva comunitara in materia garantiilor, anume Directiva 1999/44/CE privind anumite aspecte ale vânzării de bunuri de consum și garanțiile conexe. N-am avut pana acum ocazia sa verific cat de compatibila e legea noastra cu ea.

08/02/09 @ 16:18
Comment from: Adi [Visitor]
5 stars

Trebuie menţionat aici că Uniunea Europeana intenţionează să reglementeze şi problema despăgubirilor colective pentru consumatori, posibil chiar şi prin intermediul unor procese similare cu aşa-numitele procese “class action” din SUA, deşi Uniunea nu intenţionează sa adopte chiar aceeaşi procedură de lucru ca cea din State.

Astfel, în prezent Uniunea desfăşoară o consultare publică privind modul optim de introducere a acestor prevederi la nivelul întregii Uniuni şi armonizarea prevederilor existente deja în acest domeniu în unele state:
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/collective_redress_en.htm

Comentariile oricăror persoane interesate sunt aşteptate de Uniunea Europeană până pe data de 1 martie 2009. Adresa de expediere este menţionată la sfârşitul comunicatului de presă.

citat din lucrarea in limba romana:

Având în vedere că există dovezi potrivit cărora cazurile în care practici neloiale în domeniul comercial afectează un număr mare de consumatori sunt adesea nerezolvate şi deoarece, acolo unde există, recursul colectiv poate furniza un mijloc complementar util de reducere a detrimentului consumatorilor, prezenta Carte verde pune accentul pe recursul colectiv ca mijloc de ajutor în rezolvarea problemelor cu care se confruntă consumatorii pentru a obţine despăgubiri la cereri colective, atât în context naţional, cât şi transfrontalier. 76% dintre consumatori ar fi mai mult decât
dornici să îşi apere drepturile în instanţă dacă s-ar putea alătura altor consumatori. În ceea ce priveşte întreprinderile, acestea ar evita pierderile cauzate de concurenţa neloială, ar câştiga mai multă siguranţă juridică şi ar reduce din costurile de litigii, acţiunile intentate lor putând fi conexate. În acelaşi timp, măsurile necesare de salvgardare trebuie luate pentru a nu împovăra întreprinderile cu cereri nefondate, daune-interese cu caracter punitiv sau costuri excesive.
/sfârşit citat

08/02/09 @ 21:10
Comment from: Silvia Axinescu [Visitor]

As mai adauga ca:

Termenul de garantie de maxim 2 ani prevazut de art. 16 este imperativ deci partile nu ar putea sa il scurteze (cu exceptia cazului prevazut de art. 22 (alin. 2).

Termenul de prescriptie pentru vicii ascunse prevazut de Codul civil poate fi invocat dupa expirarea termenului de garantie de 2 ani.

Desi textul Decretului 167/1958 se refera la 6 luni in cazul in care viciile nu au fost ascunse cu viclenie si 3 ani in caz contrar, in materia vanzarilor de consum nu ar putea fi aplicabil decat termenul de 3 ani, avand in vedere ca se apreciaza in doctrina si jurisprudenta ca vanzatorul profesionist nu poate fi considerat de buna-credinta.

Avand in vedere ca termenele de garantie sunt reglementate prin norme supletive si ca nu stiu sa existe vreo clauza in Ordinul 92/2007, Legea 193/2000 sau alte acte normative incidente din domeniul protectiei consumatorilor, nu vad ce s-ar opune excluderii garantiei pentru vicii in contractele de adeziune.

13/02/09 @ 11:19
Comment from: Ravasz Erika [Visitor]

Care este perioada minima de acordare a garantiei?

20/05/09 @ 14:09
Comment from: florin [Visitor]
5 stars

am si eu o problema cu un Tv care sa defectat de 3 ori in decurs a un an si 6 luni si am garantie 2 ani. intrebarea mea este pot scolicita inlocuirea acestuia ?…. eu asa am auzit ca pot solicita inlocuirea lui mentionez ca tv-ul nici acum dupa ce l-am luat de la service tot nu merge

20/07/11 @ 15:04
Comment from: Flavius [Visitor]  
5 stars

si daca mi se strica un hard disk … iar comerciantul nici nu imi recupereaza datele, nici nu ma lasa sa o fac eu? cum ma apara legea?

29/09/11 @ 13:55
Comment from: HOSU.SIMONA [Visitor]
4 stars

garantia este numai pe hrtie la astai romănia.Asa este ,ca nu te poti pune cu firmele mari ,de exemplu DOMO.

14/10/14 @ 11:04
Comment from: claudiu [Visitor]
3 stars

am patit si eu cu un produs luat de la senia.ro..sa defectat am trimis produsul la garantie mi.a venit inapoi reparat numai ca a trebuit sa suport costul reparatiei..au zis ca nu face obiectul garantiei ce a fost defectat…e prima data cand mi se intampla asa ceva..am mai avut produse care nu ca au fost reparate ci inlocuite cu altele noi…ceva pareri.

21/01/15 @ 11:46
Comment from: shmaf [Visitor]  

Eu am cumparat de la PC Garage o placa de baza care nu functioneaza la parametrii indicati de fabricant ( nu se poate instala driver-ul video ), iar vanzatorul a refuzat sa-mi schimbe produsul si l-a trimis la furnizor.Mi s-a spus ca in max.15 zile calendaristice voi primi un raspuns.Deci eu efectiv am creditat PC Garage cu suma de 600 lei…sa nu mai spun ca risc sa primesc placa inapoi reparata(ce poti repara la un integrat)deci am platit un produs nou care il voi folosii reparat.Pe de alta parte un angajat al acestei firme de retail mi-a spus ca oricine cumpara un produs electronic isi asuma un risc…!!!???

06/02/15 @ 18:36
Comment from: shmaf [Visitor]  
5 stars

Dar ce se intampla daca vanzatorul/furnizorul nu returneaza produsul reparat/schimbat in termenul de max.15 zile calendaristice cat spune legea ? Desigur ANPC…amenda retailer-ului…dar produsul ramane tot la cheremul lor si-l vor livra cand…nu se stie.Deci legea,cu toate adnotarile si revizuirile ei,nu te protejeaza pe tine ca si consumator/cumparator pe cat ar trebui insa aceasta creeaza perspective pentru reclamatii la ANPC.Asa ca avantaj ANPC(vezi amenda).

07/02/15 @ 09:12
Comment from: shmaf [Visitor]  

Legea care obliga vanzatorul/furnizorul sa solutioneze garantiile in max.15 zile lucratoare nu face decat sa aduca bani la bugetul ANPC.O reclamatie la aceasta autoritate face ca vanzatorul sa incasese o amenda,dar produsul tau aflat in service de mai mult de 15 zile nu-l vezi decat atunci cand vor crede de cuviinta vanzatorii
. Atunci cu ce ta protejeaza ANPC-ul ?

07/02/15 @ 09:18
Comment from: Lumi [Visitor]
4 stars

Am achizitionat on-line de la PC Garage un telefon marca Smartphone HTC One E9+, Octa Core, 32GB, 3GB RAM, Dual SIM, 4G, Meteor Gray [EM132281].
Dupa trei saptamani l-am expediat impreuna cu toate accesorile acestuia la sediul PC Garage, - departamentul service, reclamand faptul ca nu se mai incarca.Am fost apelata de o angajata a soc. PC Garage, care imi reclama faptul ca seria de pe certificatul de garantie nu corespunde cu IMEI-ul telefonului si ma acuza ca le-am trimis un alt telefon spre reparare. I-am explicat ca telefonul primit este acela pe care l-am trimis spre reparatie si ca certificatul de garantie era in colet inafara ambalajului original.
Apoi am primit un e-mail de la angajatii servisului PC Garage prin care ma instiintau de faptul ca defectiunea nu poate fi acoperita de garantie deoarece telefonul nu se mai incarca din cauza folosirii neadecvate precum si faptul ca carcasa telefonului este deformata, lucru total neadevarat. Am folosit acest telefon 3 saptamani, avand husa de protectie, nefiind scapat sau bruscalizat in nici un fel, nuprezentand zgarieturi sau urme de alte socuri.
Astfel fiindu-mi solicitata remedierea telefonului numai in regim postgarantie si implica un cost de reparatie estimativ de 1249 lei + T.V.A. care presupune inlocuire display+touchscreen, placa de baza, carcasa.
Nu inteleg de ce ar trebui inlocuite carcasa, display-ul si touchscreen-ul atata timp cat ele erau perfect functionale? Placa de baza nu avea cum sa se strice din vina mea, atata timp cat nu a avut socuri mecanice!
Regret ca nu am descoperit anterior achizitiei toate comentariile negative despre cum isi trateaza PC Garage clientii cand solicita reparatie in garantie!!
Rusine PC GARAGE!

19/12/16 @ 11:05


Form is loading...

Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

  XML Feeds

Search

June 2018
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Multumesc

V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
De azi va permit sa imi lasati un multumesc
multiblog