« Taxa pentru domeniile .ro - o problema care nu ne privesteManualele digitale: un pas inainte si unul inapoi »

Aspecte juridice legate de Black Friday

25/11/13

  22:04:00, by Bogdan, 1409 words  
Categories: Stiri - Romania, Legislatie, Drept & Internet, Comert electronic

Aspecte juridice legate de Black Friday

Anul asta Black Friday nu a mai fost doar o vinere in .ro, ci de la 1 la 7 zile dedicate vinzarilor cu reducere. Ca unele magazine zic hais si altii cea. Daca unii deja au anuntat cifrele din vinerea trecuta, altii abia se pregatesc .

Colegii de la Gpec si Trusted.ro monitorizeaza uptime-ul site-urilor si prezenta in social media din perioada asta, iar cei de la blackfridaymania m-au intrebat citeva chestii legate de aspectele juridice legate de reducerile de Black Friday. Asa ca a iesit un FAQ care cred ca le-ar fi de folos poate mai multor consumatori care au iesit la cumparaturi in saptamina asta. Macar sa stie, daca nu au nevoie sa aplice :)

1. Ce legi reglementeaza conditiile in care comerciantii pot oferi reduceri?

In principal este vorba de Ordonanta Guvernului nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata (care a fost modificata de mai multe ori din 2000), impreuna cu completarile din Normele Metodologice din 20 martie 2003 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Legea defineste mai multe tipuri de vanzari cu pret redus:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.

2. In ce categorie ar intra vanzarile de Black Friday?

Vanzarile de Black Friday vor fi probabil in categoria de vanzari promotionale care sunt definite la art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000:

1) In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul / vanzarile cash and carry / prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai în limita stocului disponibil.

Atentie insa – nu pot fi folosite alte cuvinte rezervate exclusiv pentru alte categorii de vanzari – cum ar fi lichidare de stoc sau solduri/soldare, decat daca se indeplinesc conditiile impuse de prevederile legale pentru aceste tipuri de reduceri.

3. Mai practic: un comerciant afiseaza in ultimele 3 luni un produs la peste 100 de lei in oferta (pretul in ultimele 3 luni este intre 100 si 150 de lei), iar ieri pretul afisat a fost fix 100 de lei. In cazul in care astazi pretul scade la 90 de lei, putem spune ca reducerea este de 10% si este acordata legal?

Da. De fapt, legea defineste pretul de referinta la care trebuie sa calculezi reducerea: cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.

4.Cat timp poate un comerciant afisa aceasta reducere / cat timp ii este permis prin lege? Bineinteles, daca pretul se pastreaza si el – de exemplu, un produs se vinde initial cu 100 de lei si ulterior comerciantul il vinde cu 90 de lei; poate afisa reducerea de 10% timp de o luna, trei luni, un an?

Pentru vanzarile promotionale, nu sunt stabilite niste limite de timp in mod expres – comerciantul trebuie insa sa anunte perioada promotionala sau sa spuna ca promotia este valabila in limita stocului disponibil.

5.Daca legea prevede ca pretul de referinta / de raportare pentru reduceri este cel mai mic pret din ultimele 30 de zile (luam un caz concret: 100 de lei sa zicem), daca un comerciant face o reducere reala de 50% (si produsul devine 50 de lei), atunci el o poate oferi doar pentru o zi?

Da, nu vad nicio problema in asta. In acest sens, trebuie avuta in vedere definitia de la raspunsul la intrebarea nr. 3 a pretului de referinta, care mentioneaza ca acesta este cel mai scazut pret din ultimele 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus. Asta insemna ca, daca un comerciant reduce pretul cu 50% (de la 100 la 50 de lei) intr-o zi, atunci si in ziua urmatoarea reducerii, pretul de referinta este tot cel de 100 de lei (minimul ultimelor 30 de zile de dinaintea aplicarii reducerii).

6. Daca un consumator observa ca un comerciant nu respecta legislatia in vigoare in privinta reducerilor de pret, carei autoritati se poate adresa?

Eu recomand in primul rand sa contacteze magazinul, pentru a incerca sa se rezolve problema direct – poate fi uneori mai rapid si mai util.

In caz contrar, daca sunteti consumatori, se poate apela la Comisariatele Regionale / Judetene pentru Protectia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti, in functie de raza teritoriala in care isi desfasoara activitatea operatorul economic reclamat.

Se gasesc detaliile lor pe site-ul ANPC.

7. Poate fi o captura de ecran o proba suficienta pentru o autoritate a statului, pentru a arata de fapt cu ce ar trebui sa se faca raportarea reducerii?

Suficienta nu, pentru ca poate fi usor contrafacuta, insa poate fi considerata un inceput de proba scrisa. Oricum, in acest domeniu sarcina probei revine comerciantului:

Art. 33 lit. f. – toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate.

8. Ce risca un comerciant care nu respecta legea in privinta reducerilor de pret?

Pentru nerespectarea obligatiilor legate de reducerile de pret, sanctiunea este amenda contraventionala, iar cuantumul amenzilor depinde de articolele incalcate – undeva de la 100 la 10.000 de lei (pentru persoanele juridice, sanctiunile minime si maxime se dubleaza).

9. Cu un numar de comenzi impresionant (uneori cateva pe secunda), atat online, cat si offline si cu stocuri uneori nu foarte mari pentru produsele aflate la reducere, exista cazuri cand “softul” nu poate tine pasul si poate aloca un ultim produs la doi sau mai multi consumatori. Ce poate/trebuie sa faca in acest caz comerciantul (care nu a fost rau-intentionat) si ce pot face consumatorii?

Cred ca situatia ar trebui sa fie rezolvata pe cale amiabila, daca nu mai sunt produse la promotia respectiva, atunci unul dintre consumatori nu mai are ce sa cumpere. In acest caz se va aplica art. 11 alin. 2 din OG 130/2000 – prin care comerciantul nu mai poate executa contractul incheiat dintre cele doua parti.

10.Mai ales in cazul comenzilor facute noaptea, online – cum este cazul Black Friday – cand nu poti contacta pe nimeni telefonic si nu ai o confirmare “manuala” ca a fost validata/acceptata comanda, ce poate face consumatorul?

Dar nu trebuie sa ai o confirmare manuala – legea 365/2002 privind comertul electronic explica in art. 9 cum se incheie contractele prin mijloace electronice. In conditiile unui magazin online, acesta are o oferta publica pe care tu o accepti – si se considera confirmare:

  • trimiterea unei dovezi de primire prin posta electronica; sau
  • confirmarea primirii ofertei sau a acceptarii ofertei (asta poate sa fie un “Thank You page").

In cazul in care comerciantul nu mai are produsul respectiv (desi a fost de buna credinta) – atunci ne intoarcem la raspunsul de mai sus.

11. Pot vinde comerciantii in pierdere produse de Black Friday?

Nu. Pentru vanzarile promotionale, este exclus pentru un comerciant sa vanda in pierdere – adica orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie.

Aceasta vanzare in pierdere se poate face doar in cazul situatiilor prevazute la OG 99 la art. 18 lit. a)-c), e)-i), (aceasta sunt diverse forme de vanzari la pret redus), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii.

12. Avand in vedere ca mai toti comerciantii au anuntat livrari intarziate de Black Friday – fata de o perioada obisnuita a anului – de inteles pe undeva, datorita numarului mare de comenzi, ce trebuie sa stie consumatorii? Termenul de renuntare la comanda online este de 10 zile din momentul efectuarii comenzii sau din momentul in care produsele au fost livrate? Si este vorba de zile calendaristice ori lucratoare?

Termenul de 10 zile incepe sa curga de la data primirii produselor. Si sunt 10 zile lucratoare. Mai multe detalii puteti gasi in art. 7 al OG 130/2000

13 comments

User ratings
5 star:
 
(2)
4 star:
 
(0)
3 star:
 
(0)
2 star:
 
(0)
1 star:
 
(0)
2 ratings
Average user rating:
5.0 stars
(5.0)
Comment from: Doro [Visitor]
5 stars

Foarte interesant articolul, multumim pentru explicatii. As avea o intrebare, in cadrul campaniei… este vanzatorul obligat sa mai afiseze vreun fel de alte informatii sau termeni si conditii (specifici Black Friday) pe site?

25/11/13 @ 23:13
Comment from: [Member]

@Doro - obligatiile legale sunt doar cele stabilite prin OG 99 - citata in primul raspuns. In rest - este treaba magazinului. De obicei sunt termeni speciali pt Black friday, pt ca pot sa difere de termenii contractuali obisnuiti.
In orice caz, magazinul nu poate impune niste termeni de blackfriday care incalca legislatia specifica consumatorului (de ex. ca nu mai ai voie sa returnezi produsul in 10 zile)

25/11/13 @ 23:32
Comment from: Sakura [Visitor]
5 stars

Trusted.ro cred că ar fi mai util să monitorizeze preţurile, nu uptime-ul. Anul trecut am prins promoţii mincinoase pe siteuri certificate Trusted.ro, reduceri care se clamau (mult) mai substanţiale decât au fost în realitate. Anul acesta nu ştiu deoarece nu m-a interesat nici un produs şi deci nici nu am urmărit nimic.

26/11/13 @ 03:05
Comment from: marius [Visitor]

interesentă inițiativa celor de la gpec, eu însumi am creat o aplicație ce a monitorizat pe 22 noiembrie disponibilitatea și timpul de răspuns al unora din site-urile participante la black friday. rezultatele se pot găsi pe http://blackfriday.picat.ro/ (pe 22 noiembrie se puteau vedea în timp real). există grafice din care se poate vedea cum s-au prezentat magazinele online pe durata înregii zile și ce fluctuații au avut.

26/11/13 @ 10:03
Comment from: [Member]

@Sakura - nu ai cum sa monitorizezi toate preturile de la 150 de magazine inscrise - pur si simplu trebuie sa dezvolti o aplicatie extrem de puternica care sa faca doar asta. Culmea e ca anul trecut nu am primit nicio reclamatie oficiala la Trusted.ro pe acest subiect legat de BF.
In plus criteriile Trusted.ro nu includ partea legata de promotii, pentru ca nu ai cum sa ii verifici in mod continuu pe toti cei inscrisi.

@marius - interesant, pe baza pe ping ai facut aplicatia?

26/11/13 @ 16:04
Comment from: marius [Visitor]

@bogdan
nu, ping nu garantează că un site este disponibil sau nu. am ales să fac un request http ca să verific ce cod se returnează.

26/11/13 @ 17:38
Comment from: Sakura [Visitor]

Bogdan, agregatoarele de preţuri o fac, doar că în alt scop.

Legat de reclamaţii… Poate n-ar fi o idee rea să se verifice de 1-2x/an renumele de pe internet a magazinelor înscrise, ceea ce magazinele serioase fac şi singuri. Dacă stau şi aşteaptă reclamaţii… clar. La cum se văd lucrurile, încep să am impresia că Trusted.ro nu face nimic altceva decât să emită o factură pentru dreptul de folosire a acelui logo verde. Dar nu au nici o treabă cu încrederea propriu-zisă pe care o merită sau nu un magazin atestat Trusted.ro

În timp ce scriam rândurile de mai sus mi-am adus aminte că am avut probleme în garanţie la un alt magazin atestat Trusted.ro. Produsul era DOA (dead on arrival). Nu prea am ce să le reprosez, decât lentoarea cu care s-au mişcat. A durat fix 59 de zile până am ajuns în posesia produsului funcţional (un banal HDD, nu vreo raritate exotică). Nu am mai recitit demult legislaţia privitoare la garanţie, că s-ar putea să fi depăşit binişor nişte termene.

Acum stau şi mă gândesc: până acum poate a fost doar ghinion, dar dacă mai am o experienţă neplăcută cu vreun magazin înscris în Trusted.ro…

26/11/13 @ 19:18
Comment from: Sakura [Visitor]

Imi cer scuze, tot uit ca aici nu este permisa folosirea diacriticelor limbii romane :(

26/11/13 @ 19:26
Comment from: [Member]

@Sakura - dar sa stii ca o facem - analizam de 2 ori pe an modul cum indeplinesc criteriile noastre, ca si de fiecare data cind aflam - fie pe vreo plangere directa, fie pe o plangere undeva pe Internet - ca s-ar putea sa se incalce unul din ele.

Ca urmare a acestor analize, unora le-am retras marca (ne-am si certat cu unii, ne-au facut habotnici)… ca altceva nu putem sa le facem.

In acelasi timp nu suntem nici vreo autoritate, ca sa dea amenzi, si suntem doar 3 oameni (part-time) care ne ocupam de proiect. Suntem atenti la ce comunicam ref la Trusted - si anume ca verificam 19 criterii, nimic in plus.

Si niciunde nu putem sa scriem garantam ca toata lumea ca avea o experienta placuta cu toate magazinele - pentru ca nimeni nu iti va putea vreodata garanta acest lucru.

PS: sa stii ca se vad bine diacriticele tale…

26/11/13 @ 21:00
Comment from: Sakura [Visitor]

Ok, mulţumiri pentru răspuns.

Până la urmă şi magazinele ar trebui să înţeleagă că au cumpărători care urmăresc o vreme produsele înainte de a lansa comanda (din motive financiare, de oportunitate, nehotărâre etc) şi dacă fac promoţii false acestea nu întotdeauna scapă neobservate.

Încă ceva, mi-am mai amintit o păţanie tot cu un magazin trusted.ro: prezenţa pe site a produselor neaflate în stoc. M-au sunat cu clasica poveste, nu e dar poate doriţi altceva. Nu, nu am dorit. Măcar aceştia a doua zi au făcut curăţenie şi au eliminat o mulţime de produse aflate se pare în situaţie similară.

Acum mi se văd şi mie bine diacriticele, imediat după postare însă aveam semne de întrebare în loc de î şi â. Ieri la fel.

Iar acum după ce am dat preview, în fereastra de editare ăşţ sunt înlocuite cu codul html corespunzător. Ciudat, dar dacă până la urmă merge este în regulă.

26/11/13 @ 21:36
Comment from: Lore [Visitor]

Buna, am si eu o intrebare: Ce inseamna 10 zile lucratoare pentru returnarea produsului? Daca magazinul online are programul afisat de luni pana sambata ( duminica liber), se iau in considerare si sambetele?

16/12/13 @ 18:54
Comment from: [Member]

@Lore
Nu cred ca se iau in considerare si simbetele, pt ca se iau in considerare zilele lucratoare pt consumator - nu pentru magazin.

16/12/13 @ 19:11
Comment from: Lore [Visitor]

Multumesc pt raspuns, in principiu ma interesa daca mai pot returna azi un produs primit in 3 decembrie dimineata. Multumesc

16/12/13 @ 20:16


Form is loading...

Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

  XML Feeds

Search

September 2017
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Multumesc

V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
De azi va permit sa imi lasati un multumesc
blog engine