« Opere orfane in noua propunere de modificare a legii dreptului de autorConcluzii - filmatul politistilor - de la teorie la practica »

Blocarea site-urilor de Internet prin ISP - o noua gogorita europeana

27/09/10

Permalink 12:26:12, by bogdan, 886 words   Romanian (RO)
Categories: Libertate de exprimare

Blocarea site-urilor de Internet prin ISP - o noua gogorita europeana

Daca la finalul anului 2008 m-am burzuluit cind s-au blocat niste site-uri romanesti prin furnizorul de servicii Internet(ISP), n-as putea sa stau acum deoparte cind Comisia Europeana propune ceva similar.

1.Problema principiala

Blocarea prin ISP a oricarui site este o masura de cenzura.
Este ca si cum operatorul tau de telefonie ar decide de la cine are voie sa te sune. Sau postasul ar filtra scrisorile care ajung la tine. Nu-i asa ca pare stupid ?

Blocarea prin ISP a oricarui site este o masura ineficienta.
Site-ul respectiv isi poate schimba locul in care este gazduit in citeva minute. Isi poate schimba numele de domeniu in alte citeva minute. Continutul este disponibil inca pe Internet pentru cei ce nu sunt blocati sau pentru cei care stiu sa depaseasca blocajul (o chestiune de 2 secunde printr-o cautare pe google)

Blocarea prin ISP a oricarui site este o masura iluzorie.
Site-ul ala ramine pe Internet. Daca el este ilegal, atunci continutul lui ramine ilegal, iar cel care a facut ilegalitatea nu este tras la raspundere. In schimb, problema este ascunsa de ochii publicului.

2. Chestiunea concreta

Comisia a propus o noua directiva privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatarii sexuale a copiilor si a pornografiei infantile care de saptamina asta intra in dezbaterea Parlamentului European. (Marti si miercuri sunt niste audieri pe tema asta in Comisia pentru libertăţi civile, justiţie şi afaceri interne a Parlamentului European)

Articolul 21 a noii directive are titlul Blocarea accesului la site-urile Internet care contin materiale pornografice cu copii si urmtoarea formulare a paragrafului 1:

1. Statele membre iau masurile necesare pentru a obtine blocarea, pe teritoriul lor, a accesului utilizatorilor de Internet la paginile Internet care contin sau disemineaza pornografie infantila. Blocarea accesului se face sub rezerva unor garantii adecvate, in special pentru a se asigura faptul ca blocarea se limiteaza la ceea ce este necesar, ca utilizatorii sunt informati asupra motivelor blocarii si ca furnizorii de continut sunt informati cu privire la posibilitatea contestarii acesteia.

Nu cred ca existe cineva care sa fie incintat nici macar de ideea pornografiei infantila. Doar ca daca chiar ne intereseaza chestiunea, atunci trebuie sa gasim solutii eficace si indreptate catre autorii infractiunilor. (apropo, MOGIS - o asociatie germana a victimelor abuzului de copii - puncteaza bine ca termenul corect ar trebui sa fie “documentarea (filme/imagini) a exploatării sexuale a copiilor", si nu pornografie infantila).

3. Sa intelegem ca masura actuala propusa nu rezolva problema.De ce ?

  • Blocarea unui site ilegal nu il trage la raspundere penala pe cel ce a pus imaginile online, ba poate si mai rau, a facut abuzul importiva copiilor.
  • Majoritatea site-urilor de acest tip nu sunt gazduite in cine stie ce state bananiere, ci in SUA, Olanda sau Canada (vezi raport Mogis). Deci ceea ce trebuie sa se intample este actiunea comuna a statelor.
  • Schimbul de asemenea continuturi ilegale nu se face predominant prin site-uril, ci prin retele p2p si alte metode disponibile pe Internet


4. Sa intelegem vedem cum propunerea actuala creeaza cenzura.

In schimb directiva acutuala obliga ISP-istii sa creeze o infrastructura pentru a permite cenzura. Poate am crede ca aceasta va fi folosita numai in acest scop. Poate am putea fi convinsi ca este necesara o astfel de masura doar pentru ca nimeni niciodata sa nu vada accidental astfel de poze pe Internet (iluzoriu.. dar ma rog).

Dar practica ne dovedeste ca statele care au acceptat ca un asemenea sistem de blocare sa fie pus in practica au inceput sa-l foloseasca dincolo de limitele impuse initial, pentru cazuri de potentiala incalcare a drepturilor unor terti (in special pe proprietate intelectuala), jocuri de noroc nelicentiate, tigari importate sau chiar publicatii nedorite. (vezi brosura despre blocarea Internetului de la EDRi)
In plus, ar fi hilara orice masura a UE de a critica blocarea Internetului in Turcia, Iran sau China, in momentul in care tu ai face exact acelasi lucru.

5. Bine, bine - Si solutia ?

Solutia este chiar sub ochii nostri. Dar trebuie sa o vedem. Din punctul meu de vedere trebuie mers in 2 directii:

  • Prima este de a da jos (sterge) site-urile de acest gen din lume si pedepsirea penala a celor ce au pus aceste imagini pe Internet. Conventia privind Criminalitatea informatica da toata masurile procedurale si de fond pentru incriminarea ca infractiune a acestei activitati.
    Ceea ce trebuie este insa o cooperare eficienta internationala. Da, se poate face. De exemplu, site-urile de phishing bancar sunt indepartate, in medie, in 4 ore. Prin comparaţie, site-uri care prezinta abuzuri asupra copiilor (pornografie infantila) raman online, in medie, 4 saptamani.
  • A doua este sustinerea efectiva (inclusiv financiar) a proiectelor de raportare a continutului ilegal si de educatie a copiilor. Proiectul INHOPE a primit deja sustinere din partea UE. In Romania programul de educare se numeste Sigur.info, iar raportarea se poate face pe SaferNet.ro
    Programele de acest gen trebuie sustinute in mod continuu si adecvat prin fonduri europene.


6. Concluzia

Pentru mine este clar: Blocarea prin ISP reprezinta o cenzura. De aceea prin APTI impreuna cu alte organizatii am facut un comunicat comun prin care incercam sa explicam acest lucru europarlamentarilor romani. Poti citi mai multe si in brosura ref la blocarea Internetului tradusa in romana de Matei.

Daca vrei sa sustii ideea, poti scrie opinia ta Parlamentarilor europeni (din Romania sau alta tara.

In orice caz, comentariile sunt deschise si pentru alte opinii.

Trackback address for this post

This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)

19 comments, 2 trackbacks

Comment from: hello [Visitor]
*****
Ma bucur ca in sfarsit vad ca sa deschid astfel de dezbateri si in Romania. Felicitari, legi-internet! Tinteti-o tot asa, 4chan va sustine.
27/09/10 @ 12:48
Comment from: milud [Visitor]
Orice incercare de acest fel este sortita esecului. ISP-ul nu are alte mijloace decit avem fiecare pe computerul propriu, ma refer la categorii de mijloace nu si la tehnologii de implementare. In esenta este vorba de filtre care pot si ele atita cit poate cel ce le-a creeat.
Problema filtrarii continutului nu tine cont de limitele inteligentei artificiale: o entitate alta dcit umana nu intelege conceptele umane decit daca are o experienta umana. La asta se mai adauga si diferentele culturale si sociale intre diferite grupuri umane, ceea ce complica problema. Dezideratul traducerii interculturale are aceeasi problema iar filtrarea imaginilor duce problema la limitele tehnologiei.
Eu le doresc succes europarlamentarilor, daca vreunul dintre ei ne si explica cum sa facem acea limitare ca sa fie eficienta atunci eu sint de acord sa primeasca Premiul Nobel.
Dar ma tem ca in afara de ascunderea gunoiului sub pres avem de-a face si cu o incercare de taxare suplimentara a IPS-istilor prin amenzi si sanctiuni. De care nu vor sscapa usor data fiind complexitatea problemei, asa ca va fi o sursa sigura de venituri la stat si va creste pretul de furnizare. Poate micsorarea drastica a accesului este obiectivul ascuns ? In definitiv, sint tot politicieni si europarlamentarii de orice natie ...
27/09/10 @ 15:23
Comment from: Bursucul [Visitor] Email · http://www.it4fans.ro
Mai știu eu un tip de la o fundație înființată în scopul salvării copiilor ce vroia să inițieze o lege prin care orice client al unui internet caffee să fie legitimat iar dacă are sub 14 ani să-i fie interzis accesul la internet. Scopul invocat al acestei cenzuri era prevenirea expunerii minorilor la conținut perturbator (sexual). Bineînțeles că pe agenda tipului se afla și filtrarea acestor siteuri prin intermediul ISP-urilor.
Faptul că și parlamentarii europeni iau în dezbatere un astfel de proiect îmi confirmă o bănuială mai veche: oamenii politici din toate țările nu se diferențiază major față de cei din România.
27/09/10 @ 16:15
Comment from: fifi [Visitor]
Prietene, cred ca ai vrut sa spui ca te-ai BURZULUIT, nu ca te-ai BRUFTULUIT (in nici un caz, BRUSTULUIT)...

In rest, cred ca articolul e interesant pentru cei care se pricep. Pe mine ma lasa rece... Eu am intrat sa iti las acest mesaj, pentru ca te-am gasit pe hotnews si nu ii inteleg pe cei de acolo cum pot publica astfel de greseli.
27/09/10 @ 16:46
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Ai dreptate, fifi - am corectat.
27/09/10 @ 16:50
Comment from: adrian [Visitor]
Foarte bine explicat problema. Domnii de la comisie se pare ca fie au lipsuri mare in ceea ce priveste informatia/documentatia fie nu prea le functioneaza neuronul. Cine anume (persoana/e) a venit cu aceasta initiativa?
27/09/10 @ 17:38
Comment from: Marius Delaepicentru [Visitor] · http://delaepicentru.wordpress.com/
La intrarea în locurile periculoase, obligatorie e doar avertizarea. Nu poţi interzice intrarea cuiva în junglă doar pentru că e periculoasă.

Acum cred că sunteţi de acord că trebuie să ne clamăm cu voce tare dreptul la liberă circulaţie, întîi în lumea reală. Dacă nu o facem, mentalitatea miliţienească a legitorului ne va paraliza şi în lumea virtuală. Desigur, cu cele mai bune intenţii: pentru siguranţa noastră.
27/09/10 @ 18:27
Comment from: Claudiu [Visitor]
*****
Nu am scris niciodata unui parlamentar european si spre rusinea mea nici nu prea stiu cum functioneaza sistemul.

Ar trebui sa le scriu fiecarui in parte sau doar parlamentarului european ce are ca sfera de interes zona de tehnologii si internet. Banuiesc caci totusi fiecare din ei vor vota asa ca poate as face bine sa le scriu fiecaruia in parte.

Am citit si pe publicatiile britanice despre acest subiect si cred ca e gresita metoda aleasa de catre ei. Stiu ca s-a propus ceva similar in Australia si lucrurile nu au mers foarte bine acolo.
27/09/10 @ 22:20
Comment from: Marius Delaepicentru [Visitor] · http://delaepicentru.wordpress.com/
27/09/10 @ 22:52
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
@Adrian - Initiativa este a Comisarului Cecilia Malmström Member of the European Commission responsible for Home Affairs (vezi si pe pagina Comisiei)

@Claudiu - am dat in text un link direct care te duce la descrierea parlamentarilor europeni si datele lor de contact (inclusiv email). Cum nu exista doar un parlamentar care conteaza, este ideal sa le scriii tuturor sau celor mai multi. Cum insa intai se discuta in comitetul LIBE poate are rost sa le scrii la inceput doar celor de acolo.
28/09/10 @ 12:04
Comment from: romania inedit [Visitor] · http://contact.romania-inedit.ro/
*****
E bine ca este cineva care semnaleaza aceste probleme si ne ajuta sa intelegem care sunt implicatiile acestor masuri .
28/09/10 @ 14:37
Comment from: Adi [Visitor] · http://www.silverzone.ro
*****
Am fost in mai multe tari din Asia. La ei blocajul site-urilor este folosit la scara larga. Sper sa nu ajungem in aceasta situatie.

28/09/10 @ 15:46
Comment from: beyaas [Visitor] Email · http://www.beyaas.com
*****
Da , sunt de acord cu dvs .Ba mai mult .Atunci cand o astfel de poza este pus pe internet , fapta este consumata nu :deci copilul a fost abuzat .Cu ajutorul prezentei imaginii pe internet nu e mai usor sa localizezi pedofilul ? Nu ar fii mai usor sa identice cine este copilul ? Nu ar fii o excelenta momeale pt a gasii pedofilii?
Eu nu stiu raspunsul , fiindca nu ma pricep la functionarea internetului !
28/09/10 @ 20:32
Comment from: Răzvan [Visitor] · http://razvansandu.zando.ro
Povestea are si o denumire oficiala: Neutralitatea Internet-ului.

Cei care au firme mai au inca timp (azi si maine) sa scrie parerea lor Comisiei Europene, in sondajul pe care aceasta l-a initiat (prin d-na Neelie Kroes)

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/library/public_consult/net_neutrality/index_en.htm

Iată ce spune Sir Tim-Berners Lee despre povestea asta:

http://www.youtube.com/watch?v=Jev2Um-4_TQ

Răzvan
29/09/10 @ 11:29
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Nu este neutralitatea Internetului - acolo se refera la blocarea
aplicatiilor sau serviciilor in mod discriminatoriu (am mai explicat mai demult)

Aici se vorbeste de o decizia de blocare a unor site-uri ANUME printr-o obligatie legala prin ISP. (nu decizia ISP)
Asta e cenzura.
29/09/10 @ 14:29
Comment from: ION I [Visitor]
linkuri utile:
http://www.euroispa.org/files/1010_dns_blocking.pdf

http://www.opendns.com/

Concluzia mea:
blocarea este eficienta si pana la rezolvarea la sursa a problemei reprezinta cea mai potrivita masura de a proteja utilizatorii

(a se vedea si primul link, dezbatere a EUROISPA despre DNS Blocking ca mod de protejare)
20/10/10 @ 10:42
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Eu zic sa mai citesti inca o data prima prezentare care concluzioneaza exact contrariul "DNS blocking cannot be recommended to policy makers as a productive area for new law"
si
"DNS Blocking Has low levels of efficacy"

deci ??
20/10/10 @ 16:53
Nimic despre votul electronic.
O stire de ieri de pe Hotnews imi atrage atentia: Hunedoara, judetul-cobai pentru votul informatizat. Se vorbeste de un vot electronic, dar de fapt - cum se precizeaza corect in subtitlu este un program-pilot de identificare electronica a persoanelor c...
07/12/10 @ 16:16
Cine controleaza accesul tau la Internet?
De obicei, nimeni. Asa este astazi in majoritatea cazurilor. Va fi si maine?


Explicatia

Furnizorul serviciului de Internet (cunoscut in practica ca ISP - Internet Service Provider) de obicei furnizeaza doar accesul la reteaua Internet. Nu limi...
08/04/11 @ 14:11
Comment from: Casio [Visitor] · http://www.ceasuri-barbatesti.ro
*****
O asemenea filtrare este foarte greu de implementat iar ISP-urile din Romania clar nu doresc asa ceva. Cine ar mai da bani pe banda mare de net daca nu ai ce sa faci cu ea (torrent and stuff)
16/08/11 @ 15:27
Comment from: limedo [Visitor] · http://www.limedo.ro
Dar saracii din Corea de Nord ce sa zica.
07/02/12 @ 14:49

Leave a comment


Your email address will not be revealed on this site.

Your URL will be displayed.
PoorExcellent
(Line breaks become <br />)
(Name, email & website)
(Allow users to contact you through a message form (your email will not be revealed.)
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)
Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Newsletter

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

XML Feeds

Stirile pe scurt (puse peTwitter)

    follow me on Twitter

    Search

    May 2012
    Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
     << <   > >>
      1 2 3 4 5 6
    7 8 9 10 11 12 13
    14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27
    28 29 30 31      

    Multumesc

    V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
    De azi va permit sa imi lasati un multumesc

    Statistici

    Acest blog are 762 insemnari si 3,227comentarii din data de 24/09/04 pina la 22/05/12. Numarul total de cuvinte in toate insemnarile este de 1,379,919 si numarul total de afisari a insemnarilor individuale este de 8,314,537.

    Cele mai multe comentarii

    Cele mai multe vizualizari

    Licenta Creative Commons BY-SA 3.0 Romania

    Licenţa Creative Commons
    Blogul Legi-internet.ro de Bogdan Manolea este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire - Distribuire-în-condiţii-identice 3.0 România .

    Who's Online?

    • Guest Users: 26
    powered by b2evolution free blog software