« Parlamentul European sustine drepturile fundamentale pe InternetCurs online gratuit de Internet Governance »

Numele de domenii si libertatea de exprimare

25/03/09

Numele de domenii si libertatea de exprimare

Doru observa azi ca exista un site care si-a inregistrat numele de ziuafututa.ro (e vorba de o piesa de teatru “Ziua fututa a lui Niels” de la teatrul GreenHours)

Si se supara (ne-dorind sa fie etichetat “lup moralist”):”Oare e un precedent pentru noi sa putem inregistra la RNC sub umbrela culturii moderne domenii ca ****.ro, *****.ro, vreau_sa_mi-opun.ro si alte prostii?

Stii ceva Dorule? Eu cred ca e foarte bine ca RoTLD-ul (sau RNC) permite astfel de inregistrari. Si cred ca ar trebui sa acceptam astfel de nume de domenii cu naturaletea cu care (enorm de multi dintre noi) le folosesc in fiecare zi. Pentru ca daca nu vor aparea la ziuafututa.com.

De fapt cred ca RoTLD-ul ar trebui sa stearga Regula aia 33. Ce e prost gust pentru tine sau mine sau Staicut, s-ar putea sa fie extrem de moral pentru alte 21 de milioane. Este o chestie de gust, subiectiva si imposibil de cuantificat ca fiind moral/imoral, cuviincios/necuviincios ori obscen/nepornografic. Si atunci - ar trebui sa avem o regula care da dreptul a abuzuri inutile (pentru ca oricum poti inregistra pe .com) sau sa lasam la liber ?

Eu cred ca RoTLD-ul (la fel ca si orice alt Registru din lume) trebuie sa inteleaga ca indeplineste o functie tehnica si atit. Leaga o denumire de un IP. Atit. Nu judeca site-ul, nu judeca numele de domeniu si nu judeca proprietarul. Iar in situatia de fata - probabil nici macar nu si-a dat seama ca s-a inregistrat.

Daca am crede contrariul, am transforma RoTLD dintr-un serviciu tehnic intr-un (alt) moralizator al Internetului. (si ajungem din nou la povestea din decembrie anul trecut cu blocarea unor site-uri pornografice - apropo ati remarcat ca povestea o sa se infunde romaneste, dupa ce atributiile din domeniu de la ANC(OM) au ramas in suspensie undeva).

Asta cred eu ca inseamna libertate de exprimare. Nu sa fii de acord sa fie publicat un continut cu care esti de acord, ci cu continutul pe care nu-l suporti sau il urasti.

In fond e treaba lui Doru sa-i placa sau nu promovarea sau piesa sau publicitatea site-ului sau cultura de tipul asta si sa scrie ce vrea pe blog despre asta, dar in momentul in care cerem unei autoritati sa-i blocheze accesul (pentru ca mie mi se pare deplasat, desi altuia s-ar putea sa nu i se para) cred ca doar ridicam intrebarea:

- Care ne da un pic de cenzura ? ca avem nevoie pe Internetul romanesc ca sa fim mai curati si mai uscati si sa navigam in liniste pe curatul punct ro.

Si stiu citeva autoritati sau persoane gata sa inhate osul, sa se laude cu asta si sa inceapa blocarile de site-uri. Care nu le convin. Motivul: mereu subiectiva morala publica.

(Si la noile gTLD-uri care stau sa apara apar aceleasi probleme de morala publica greu de precizat la nivel mondial)

Parerea mea.
Am zis.

Trackback address for this post

This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)

21 comments

Comment from: cteodor [Visitor] Email
*****
+1 pentru libertatea de exprimare.

un exemplu bun este un pseudo-twitter usor emo :-) http://www.viedemerde.fr/ care a prins foarte tare in FR si care nu avea cum sa existe daca talibanii puristi filtrau astfel de cuvinte.

-t
25/03/09 @ 18:32
Comment from: Radu Boncea [Visitor] Email · http://raduboncea.ro
Libertatea de exprimare nu trebuie privita in termeni absoluti.

Democratia in internet urmeaza aceeasi logica ca si democratia societatii in care traim, fiecare are drepturi si libertati constranse de necesitatea de a nu incalca libertatea altora.

Un domeniu, dincolo de abstractul obiectului in sine, contine cuvinte, iar cuvintele inseamna continut, care in cazul cuvintelor obscene intra sub incidenta regulilor speciale dupa care este ghidata societatea noastra. Asa cum continutul pornografic este constrans la un anumit segment al societatii, sau fileme violente sunt difuzate dupa o anumita ora, la fel si domeniile .ro trebuie sa respecte aceeasi logica.

Dar, desigur, nu exista solutii tehnice de a face activ un domeniu obscen dupa o anumita ora sau de a interzice minorilor sa introduca numele domeniului in browser si de aceea ceea mai optima solutie este de a interzice inregistrarea domeniilor care contin cuvinte obscene.

La fel de adevarat este ca nu trebuie nici ROTLD sa vada numai in alb si negru. Ca un exemplu, daca primaria orasului PULA din Croatia ar cere inregistrarea domenilui p...a.ro in scopuri turistice,etc, ROTLD si-ar da acceptul.
25/03/09 @ 18:45
Comment from: kraft [Visitor] · http://kraftwin.blogspot.com
Nu vad nicio problema! Sunt total de acord cu libertatea de exprimare! Lucrurile in mediul online se regleaza singure!
25/03/09 @ 18:47
Comment from: Radu Boncea [Visitor] Email · http://raduboncea.ro
Cred ca este totusi prost inteleasa libertatea de exprimare. Aceasta libertate vine la pachet cu asumarea anumitor responsabilitati.
Si nu, lucrurile pe internet nu se regleaza singure, de obicei se fac in instantele de judecata.
25/03/09 @ 20:05
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Radu,

Sunt de acord cu tine ca libertatea de exprimare nu este absoluta, dar ea poate fi cenzurata de o instanta in conditiile legii, nu de o autoritate administrativa.

In schimb nu sunt de acord cu cealalat concluzie. Care e diferenta intre un domeniu .com si .ro ? Insignifianta. Dar un domeniu .com nu cunoaste niciodata ce este un cuvint obscen romanesc. si atunci are rost macar sa ne gindim la masuri iluzorii...

Ca sa nu mai intram in discutia ce este obsecen sau nu. Chiar si exemplul dat de mine arata cum titlul unei piese de teatru poate fi vazut de unii ca o arta, iar de altii ca o obscenitate. Care este norma de volari pe care trebuie sa o respectam toti ?

In rest, vezi pe domenii .com si altele pline de cuvinte englezesti, romanestii obsecene si pentru standardul meu :-) dar asta nu inseamna sa le cerem sa fie inchise.
25/03/09 @ 21:19
Comment from: Luke [Visitor]
Bogdan ai cunostinta ca o autoritate ar fi avut macar tentative de a bloca pe asemenea criterii vreun domeniu? Daca da atunci acolo trebuie pus punctul pe i. In rest voci de-astea nu stiu de ce te stresezi ca tot timpul vor fi, sau Doru de la care ai pornit articolul are vreo legatura cu o astfel de autoritate?
Mai mult accent pe regula 33 decat pe domnul Doru.
25/03/09 @ 21:46
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Luke, eu am auzit de vreo 2 cazuri mai vechi (dar e cu putinta sa fie si altele)
- unul era de prin anii 2000 - chiar listat pe site-ul rotld (cind aratau numele de domenii suspendate) - cred ca era lolita sau ceva asemanator.
- al doilea mi-a fost povestit de altcineva si era vorba de un nume ciudat (al unei persoane) si cind a vrut sa-l inregistreze, i-au cerut copie dupa buletin sa vada daca asa il cheama. Zau ca nu imi aduc aminte numele... :-(

Ambele sunt insa cazuri mai vechi, cred ca la ora actuala inregistrarea se face automat.

Problema e ca ideea blocarii (cenzurii) prin Registrar tot rasare in discutii ici si colo - si eu tot incerc sa conving lumea de ce este o idee cit se poate de gresita.

Insemnarea lui Doru (care e o persoana super de treaba!) e doar pretextul pentru a atinge subiectul.
25/03/09 @ 22:11
Comment from: Marius Muscalu [Visitor] Email · http://mariusmuscalu.com/
*****
Oamenii nu inteleg ca atunci cand cineva lupta pentru libertate, lupta pentru libertatea tuturor...iar cand sunt pro cenzura...
25/03/09 @ 22:20
Comment from: ContraSENS [Visitor] · http://www.contrasens.com
@bogdan: hai sa povestesc faza cu lolita.ro, pentru ca m-am luptat atunci o multime cu RNC sa faca ceva cu domeniul. Lolita.ro era luat prin register.com de un american care facuse un fel de top al site-urilor porno cu copii. Erau linkuri, imagini, considerate in aproape orice tara ilegale. Initial RNC nu a vrut sa suspende domeniul pe motiv ca nu e treaba lor ce continut pune proprietarul.
Acum nu stiu daca trebuiau sa astepte o instanta sa se pronunte; dar parca pe .com site-urile de phishing sau child sex se suspenda rapid.
25/03/09 @ 23:11
Comment from: kraft [Visitor] · http://kraftwin.blogspot.com
@Radu Boncea: de obicei nu se "fac" in salile de judecata! Foarte putine dispute din mediul online ajung in tribunal. Exista o gramada de statistici in sensul asta!
Si nu ma refeream decat la simpla libertate de exprimare, nu la furt, spam, phishing sau alte ilegalitati! Inca nu se pedepseste libertatea de exprimare cu toate ca incercari au mai existat si, sunt sigur, vor mai exista!

Atat timp cat pot sa inregistrez fuckfuck.com trebuie sa pot inregistra, la fel de simplu, si fuckfuck.ro! E foarte simplu!
Bogdan are dreptate cand afirma ca RoTLD nu trebuie sa-si asume un rol moralizator. La cat de ciudat arata deja online-ul ro asta ne-ar mai lipsi!
26/03/09 @ 00:38
Comment from: constantin [Visitor] · http://www.comune.ro
Binevenita tema. Societatea s-a adaptat prea putin liberei informatii a internetului. Internetul trebuie sa ramana o retea libera de informatii, asa cum a fost lansat. In rest, filtrarea, sortarea, accesul, sunt rolul educatiei. In nici un caz o autoritate nationala nu poate rezolva si nici nu e benefic sa intre pe o asemenea problema. Numai sa manance alti bani.
Fanii din Romania ai fotbalistului Kaka ce domeniu ar trebui sa ia?
26/03/09 @ 09:36
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
@Contrasens
Si acum e luat de altii... Si eu cred ca nu are legatura ce pui pe domeniu cu denumirea domeniului.
Cred ca esti in eroare cu site-urile de .com. Bibliografie: wikileaks.org - vezi site-urile din domeniu blocate de guvernele australiei sau danemarcei.
26/03/09 @ 10:16
Comment from: Radu Boncea [Visitor] Email · http://raduboncea.ro
@kraft @bogdan
Comparatia .ro cu oricare alt domeniu international este putin tendentioasa si scoasa din context. Domeniilor internationale li se aplica alte reguli, si, da, nu disting cuvintele obscene pentru ca pur si simplu nu exista o limba de referinta.
Dar ccTLD-urile au si reguli care se conformeaza cu legile nationale proprii.
Daca ar fi sa ne uitam la altii, trebuie sa ne uitam la registrii locali din UE care toti au interzise cuvintele obscene, ofensatoare sau discriminatorii.

In plus una din atributiile oricarei agentii sau institut national este cea de preventie. Primeaza preventia si doar in ultima instanta combaterea.

Daca ROTLD ar permite la liber inregistrarea domeniilor care contin cuvinte obscene sau ofensatoare, aceste domenii ar fi cerute a fi sterse de societatea civila prin mandat judecatoresc obtinut in instanta sau prin arbitrare. In consecinta rezultatul ar fi acelasi, dar cu un consum mai mare de energie si in plus preventia ar fi ignorata.

In rest toata discutia este mai degraba filozofica. Internetul nu este un loc de pelerinaj unde regulile societatii sunt ignorate doar de dragul libertatii absolute. Atata timp cat societatea incrimineaza ofensele, injuriile, discriminarea, etc, si in internet se vor aplica mereu aceleasi reguli.

Ca o tema de gandire, vi s-ar parea normal ROTLD sa permita inregistrarea unui domeniu care nu contine cuvinte obscene dar este ofensator, gen sa-moara-toti-tiganii.ro?
26/03/09 @ 10:30
Comment from: romania inedit [Visitor] · http://contact.romania-inedit.ro/
JOS CENZURA !
Bogdan are dreptate !
Radu Boncea in Romania accesul la justitie nu este ingradit !
26/03/09 @ 11:36
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
@Radu
"Atata timp cat societatea incrimineaza ofensele, injuriile, discriminarea, etc, si in internet se vor aplica mereu aceleasi reguli."

Corect, dar in aceleasi conditii. Atita vreme cit titlul unei piese de teatru nu trebuie sa treaca pe la Minsiterul Culturii sa primeasca un OK ca nu e injurioasa, tot la fel trebuie sa se intampla si un domeniu.

Cred ca domeniul precizat de tine este ok. Poate fi pe el o campanie bine gindita impotriva discriminarii. NU lega domeniul de ceea ce este pe domeniu.
Daca va decide CNCD-ul ca este un domeniu care incita la discriminare, atunci sa dea o decizie in acest sens pe baza unei plingeri, nu o restrctie "a priori".

Aporpo - nu vreau sa te conving ca eu am dreptate. :-) Pur si simplu nuantam opinia...
26/03/09 @ 15:19
Comment from: gigix [Visitor]
dar cu astea de genul: bancpostro.ro cum ar trebui sa fie?
26/03/09 @ 21:04
Comment from: Marian Simulteanu [Visitor] · http://bursa-transport.info
*****
Buna ziua
Nu cu mult timp in urma am cumparat domeniul Bursa-Transport.info intentionand sa oferim transportatorilor si caselor de expeditie un site gratuit unde sa facilitam intalnirea cererii cu oferta de pe piata transporturilor. Zis si facut...Intre timp am inceput sa ne si promovam site-ul cat mai bine astfel incat in cateva luni am ajuns pe prima pagina pe Google. Toate bune si frumoase pana cand intr-o zi am primit la sediul firmei o scrisoare de la SC Dacodasoft srl printr-un avocat care ne somau sa renuntam la domeniul nostru Bursa-Transport.info deoarece ei au marca inregistrata pe bursatransport.ro!!!!
Va dati seama ca am intrat in panica si am inceput sa facem anumite verificari...toate acestea ducandu-ne la o concluzie clara...CEVA NU ESTE IN REGULA!!!
Din documentele trimise de cei de la Bursatransport.ro reiese clar ca nu au drept exclusiv asupra elementelor Bursa, Transport si .ro si totusi ei insista sa renuntam la domeniul nostru!!!
Ce parere aveti?...cum ati comenta aceasta chestie?
14/04/09 @ 09:13
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Marian,

Nu cunosc marca in cauza si nu am vazut inregistrarea, dar cred ca aici e vorba de alta mincare de peste fata de articol. Tu vorbesti de un conflict intre o marca inregistrata si un domeniu, zona in care exista o larga jurisprudenta care dovedeste faptul ca in majoritatea cazurilor marca are prioritate. Sunt cazuri (utilizare necomerciale a domeniului sau in scop critic, etc) in care se da dreptate celor ce au un nume de domeniu si il utilizeaza in mod leal. Daca vorbim de 2 comercianti in acelasi domeniu de activitate si cu nume de domenii similare... atunci situatia e cam clara.
Totusi - ar trebui sa fie vazute detaliile cazului.

Si lui Gigix ii raspund la fel - daca bancpost are o problema cu domeniu, poate sa ceara recuperarea lui in instanta sau la WIPO , conform cu UDRP.
14/04/09 @ 12:55
Comment from: Marian Simulteanu [Visitor] Email · http://bursa-transport.info
*****
Bogdan
multumesc mult pentru raspuns si as vrea sa te rog sa imi permiti sa-ti trimit "documentele" primite.
In ceea ce ma priveste eu nu am decat domeniul si implicit site-ul Bursa-Transport.info.
Punctul tau de vedere poate insemna foarte mult pentru mine.
Multumesc oricum...
14/04/09 @ 22:04
Comment from: Andrei Cosmin [Visitor] · http://www.eurobursatransport.ro
Din cate stiu eu atata vreme cat nu comercializezi nici un produs fizic cu marca Bursa Transport nu ai nici o problema cu domeneniul atata vreme cat el a fost aprobat de rotltd
02/08/10 @ 14:04
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Nu este corect, Andrei - Rotld nu face nicio aprobare, e un proces automat. Tu esti responsabil pentru utilizarea marcii in numele de domeniu daca ai servicii sau produse in aceiasi categorie ca si marca inregistrata.
02/08/10 @ 14:21

Leave a comment


Your email address will not be revealed on this site.

Your URL will be displayed.
PoorExcellent
(Line breaks become <br />)
(Name, email & website)
(Allow users to contact you through a message form (your email will not be revealed.)
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)
Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Newsletter

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

XML Feeds

Stirile pe scurt (puse peTwitter)

    follow me on Twitter

    Search

    September 2010
    Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
     << <   > >>
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29 30      

    Multumesc

    V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
    De azi va permit sa imi lasati un multumesc

    Statistici

    Acest blog are 675 insemnari si 2,481comentarii din data de 24/09/04 pina la 02/09/10. Numarul total de cuvinte in toate insemnarile este de 1,151,945 si numarul total de afisari a insemnarilor individuale este de 4,116,420.

    Cele mai multe comentarii

    Cele mai multe vizualizari

    Licenta Creative Commons BY-NC-SA 3.0 Romania

    Creative Commons License
    Această operă creată de Bogdan Manolea este licenţiată sub o Licenţă Atribuire-Necomercial-Distribuire în condiţii identice 3.0 România Creative Commons.

    Who's Online?

    • Guest Users: 42
    powered by b2evolution