« La mulţi ani, Spam ?Copyright, piraterie si furt »

Cind pozele de pe hi5 iti ajung in presa

10/07/08

Cind pozele de pe hi5 iti ajung in presa

Azi am luat un ziar Ring din vraful de la metrou, ca sa nu ma plictisesc intre 2 statii (ca lasasem National Geograficul acasa) si vad ca dau o stire despre o tipa care lucra in Ministerul Finantelor si care a fost prinsa vinzind heroina.

Ceea ce m-a uimit este ca atit ziarul ring, cit si altele (cum ar fi Curentul) au decis ca ar fi bine sa publice si niste poze pe care (pretind ei) le-au luat de pe profilul hi5 al fetei.(pe care nu o cunosc si care nu e persoana publica)

Hai sa fim clar intelesi - cred ca sunt mult prea multi care isi dau date personale & poze pe diverse retele sociale, fara sa se intrebe ce o sa se intample cu ele (de fapt asta am si atentionat de mai multe ori in intalnirile cu liceeni) - dar aceasta atitudine a unora nu justifica cu nimic preluarea pozelor si publicarea lor in niste ziare.

Aici nu este vorba numai de dreptul de autor asupra pozelor, pe care e clar ca baietii nu l-au obtinut (vad de la Bobby ca oricum chestia asta devine o moda cu preluarea imaginilor de pe Net), ci in primul rind de un atentat cu nesimtire crasa la adresa vietii private a persoanei respective.

In primul rind din partea procurorilor, ca au dat numele intreg al persoanei, desi prinsa in flagrant deocamdata nu a fost condamnata de o instanta (alo, prezumtia de nevinovatie ?). In al doilea rind din partea ziaristilor care si-au permis sa publice niste poze personale, desi nu aveau nici un drept sa faca acest lucru, si nici nu era de interes cauzei. Daca chiar au vazut profilul ei de pe hi5 puteau sa scrie despre asta, sa-l comenteze cum vor - dar in nici un caz sa ii copieze pozele si sa le publice in ziar. Cu ce i-a ajutat in “investigatia” respectiva ?

Sunt chiar curios daca “instantele jurnalistilor” vor da macar un avertisment, poate ar fi util si o recomandare in domeniu. Ce zici Ioana? Ca poate zic - nu am stiut, ca nu ne-a zis nimeni.
Si Autoritatea pentru protectia datelor ar trebui sa se autosesize -macar un comunicat de : asa nu se face!
Pentru ca problema se va repeta cu siguranta.

Si ne mai miram ca incepe reglementarea retelelor sociale ? UE a facut un prim pas.

Trackback address for this post

This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)

13 comments

Comment from: Andreea [Visitor] Email · http://andreealisievici.wordpress.com
Pe mine m-a socat titlul vazut pe ziarul din mana altei persoane: "Ea e TRAFICANTA de la ministerul lui Vosganian", cuvantul "traficanta" fiind cu rosu. Am mai apucat sa vad sub poza cuvantul "flagrant". Bun, dar chiar si asa prezumtia de nevinovatie subzista si e inadmisibil sa publici asa un titlu, cu o poza "pe masura". Nici nu mai intru in detalii de genul ce cauta numele ministrului in povestea asta...
10/07/08 @ 16:12
Comment from: andressa [Visitor] · http://andressa.ro
Buna, Bogdan. In experienta mea profesionala, m-am lovit exact de problema aceasta. Am ales sa cenzurez fotografiile ca sa protejez identitatea persoanelor. Numai contextul conta, nu cine era acolo. O fi un compromis acceptabil?
10/07/08 @ 18:13
Comment from: liana ganea [Visitor] Email
bogdan, am o intrebare pentru tine. exista vreo clauza pe un site de tipul hi5 care sa contrazica prevederea asta din legea dr de autor: "Protectia portretului, a destinatarului corespondentei
si a secretului sursei de informare
Art. 88. - (1) Utilizarea unei opere care contine un portret necesita consimtamântul persoanei reprezentate în acest portret. Autorul, proprietarul sau posesorul acesteia nu are dreptul sa o reproduca sau sa o utilizeze fara consimtamântul persoanei reprezentate sau al succesorilor acesteia, timp de 20 de ani dupa moartea persoanei reprezentate.
(2) În lipsa unei clauze contrare, consimtamântul nu este necesar daca persoana reprezentata în portret este de profesie model sau a primit o remuneratie pentru a poza.
(3) Consimtamântul prevazut la alin. (1) nu este necesar pentru utilizarea unei opere care contine portretul:
a) unei persoane general cunoscute, daca portretul a fost executat cu ocazia activitatilor sale publice;
b) unei persoane a carei reprezentare constituie numai un detaliu al unei opere ce prezinta o adunare, un peisaj sau o manifestare publica."?
In cazul mentionat de tine fata era nu doar subiectul portretului, ci si autorul si proprietarul fotografiilor.
Dar daca ziarele publicau o captura de pe site, in care aparea si imaginea fetei, cum judecam situatia? Cum rezolvam articolul asta, tot din legea 8:
"sunt permise reproducerea, distribuirea, radiodifuzarea sau comunicarea catre public, fara un avantaj direct sau indirect, comercial sau economic: (...) c) de scurte fragmente ale operelor, în cadrul informatiilor privind evenimentele de actualitate, dar numai în masura justificata de scopul informarii;"? Pentru ca mie mi se pare ca asta ar putea permite presei sa dea astfel de imagini. Cred ca avem nevoie de un specialist pe legea 8.
As mai adauga ca au existat situatii (eu am auzit de doua) in care persoane care nu erau publice (din ce stiu eu, inclusiv un angajat al unei primarii) au castigat in instanta impotriva unor ziare pe baza faptului ca li s-a publicat fotografia.
Legislatie explicita pe viata privata noi nu avem, exceptand prevederile din constitutie, legea audiovizualului, legea privind protectia datelor cu caracter personal si prevederea asta din legea dr de autor (imaginea e parte componenta a personalitatii). Dar ma intreb daca nu se poate folosi codul civil in vreun fel in cazuri de felul acesta.
10/07/08 @ 19:03
Comment from: alin farcas [Visitor] Email · http://www.alinfarcas.ro/
Acum cateva zile am primit o mustrare si 5% din salariu, pentru ca am folosit pe blogul personal niste imagini care aveau alt proprietar, care proprietar are un contract cu compania la care muncesc eu. :) In alte randuri am avut poze si imagini luate de pe blog, fara sa se precizeze sursa, si publicate in alte parti. E O VRAISTE TOTALA in .ro!
11/07/08 @ 05:27
Comment from: yoshi656 [Visitor] Email
Acelasi lucru il observasem si eu.
Si nu e vorba doar de poze, ci si de cazuri in care apar la tv. sau in ziare acte de identitate cu CNP-ul la vedere samd.
Ziarstii romani(daca se pot numi asa) nu stiu si nici nu le pasa nici de dreptul la intimitate, de datele cu caracter personal sau de de proprietatea intelectuala.
"Investigatia" respectiva i-a ajutat sa-si ia salariul. E simplu (din pacate).
11/07/08 @ 10:53
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Andreea, e ok, dar rezolva numai parte din raspuns.
Liana, nimeni nu poate sa puna vreaun articol care sa contrazica dispozitia expresa a legii 8. Cred ca erau o mie de metode prin care se puteau prelua pozele - ca un thumbnail, ca un screeshot al intregii pagini, taiai din pagina ca sa se vada numai fatza (peste care puneai niste elemente care sa nu o poate identifica), blurringul un pic al fotorgrafiei, etc. Se putea gasi ceva daca te gindeai la asta. Dar sa nu sa-i copiezi pozele intregi din profil, din care una sa o pui pe prima pagina ...
Cred ca pe protectia vietii private se poate merge si pe dreptul comun - 998 si urm.(daca nu ma insala memoria francezii fac la fel)
Cmm'n - un pic de bun simt si de atentie...
11/07/08 @ 11:03
Comment from: Alin [Visitor] Email
Cred ca vroiai sa spui prezumtia de NEvinovatie in loc de "(alo, prezumtia de vinovatie ?)"... Dar asta nu face mai putin adevarat tot ce ai scris in post.
11/07/08 @ 15:16
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Ai dreptate! :-)
Am corectat...desi si asa suna ciudat dar bine.. :-p
11/07/08 @ 15:35
Comment from: pitagora [Visitor] Email
nu presa e cea care trebuie sa respecte prezumptia de nevinovatie. Din punctul acesta de vedere ce s-a facut e corect. Presa comenteaza ceva. Cum comentezi un flagrant? Mai are rost sa bati apa in piua ca ar putea fi nevinovata? Oare cat de nevinovata poate fi daca a fost prinsa cu matza in sac. Hai sa nu fim gica contra la orice pt ca adevarul toti il stim!
11/07/08 @ 17:04
Comment from: belu [Visitor]
Pai e simplu aici: persoana respectiva nu are decat sa-i dea in judecata. Daca castiga ziarele si restu se vor gandi de 2 ori inainte sa faca ceva asemanator.
12/07/08 @ 15:26
Comment from: bogdan [Member] · http://www.legi-internet.ro
Pitagora, cred ca am fost suficient de clar cind am vb de prezumtie, m-am referit la procurori sau cine or fi dat numele.
Am spus eu ca e vinovata sau nu? Nicidecum, dar asta nu inseamna ca poti sa intri in viata privata a omului.

Belu, cred ca ai dreptate in cele din urma... :-(
13/07/08 @ 12:30
Comment from: vali [Visitor] Email
am si eu o intrebare...dc exista poze(luate de la cineva de pe profil de hi5), dar nu exista martori sau elemente care sa dateze evenimentul se poate construi un caz care sa tina in instanta?...e vb de o arteziana in care s-a pus ceva spuma si persoanele respective au lasat poze pe hi5(f inteligent)..iar acum sunt acuzate de distrugerea bunurilor publice
02/08/08 @ 22:52
Comment from: Cosmin [Visitor] · http://www.poze-imagini.ro
*****
UE a facut un prim pas, o sa facem si noi un prim pas peste vreo 20 de ani. Cam asa merge in Romania treaba.
15/05/09 @ 13:42

Leave a comment


Your email address will not be revealed on this site.

Your URL will be displayed.
PoorExcellent
(Line breaks become <br />)
(Name, email & website)
(Allow users to contact you through a message form (your email will not be revealed.)
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.
Please enter the characters from the image above. (case insensitive)
Blog juridic al lui Bogdan Manolea cu informatii referitoare la legislatie, jurisprudenta, articole si stiri legate de domeniul Dreptului Tehnologiei Informatiei din Romania si strainatate.

Newsletter

Subscrie la acest blog pentru a primi actualizarile prin e-mail

Adresa de e-mail


Realizat de FeedBlitz

Sustine neutralitatea Internetului !

XML Feeds

Stirile pe scurt (puse peTwitter)

    follow me on Twitter

    Search

    February 2012
    Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
     << <   > >>
        1 2 3 4 5
    6 7 8 9 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28 29        

    Multumesc

    V-a fost util ceva de pe blog sau pe de site ?
    De azi va permit sa imi lasati un multumesc

    Statistici

    Acest blog are 754 insemnari si 3,171comentarii din data de 24/09/04 pina la 02/02/12. Numarul total de cuvinte in toate insemnarile este de 1,361,343 si numarul total de afisari a insemnarilor individuale este de 7,704,768.

    Cele mai multe comentarii

    Cele mai multe vizualizari

    Licenta Creative Commons BY-NC-SA 3.0 Romania

    Creative Commons License
    Această operă creată de Bogdan Manolea este licenţiată sub o Licenţă Atribuire-Necomercial-Distribuire în condiţii identice 3.0 România Creative Commons.

    Who's Online?

    • Guest Users: 31
    powered by b2evolution free blog software